De intelligente organisatie

De intelligente organisatie

Algemeen - De intelligente organisatie
Prestatieverbetering en organisatie-ontwikkeling met Business Intelligence

De intelligente organisatie richt zijn zintuigen op relevante zaken, verwerkt met het brein de signalen tot zinvolle informatie en kennis en voert met de ledematen gerichte acties uit. Dit concept begint met het goed registreren van gegevens en het bepalen van welke informatie nu echt relevant is om betere resultaten te bereiken. Een grote uitdaging vormt daarbij de steeds maar groeiende berg aan data, de grotere dynamiek in de markt en de veelal beperkte tijd om beslissingen te nemen. Snel en betrouwbaar inzicht verkrijgen in wat er (nu) gebeurt, waarom en wat morgen zou kunnen gebeuren, is geen overbodige luxe.
Business Intelligence (BI) en prestatiemanagement kunnen daarin hèt verschil maken. Door slimme filters, betekenisvolle indicatoren, rolgebaseerde rapportages, integrale dashboards, klant A4'tjes en flexibele analyses. Of het nu gaat om dagelijkse informatie over logistieke prestaties of wekelijkse rapportages over productmarges of doorlooptijden. Sneller en beter beslissen op elk niveau, daar draait het om. Het praten over prestaties is dan veel belangrijker dan de 'harde' cijfers. Een gedragsverandering en analytische cultuur zijn kritisch voor het succes.

De belangrijkste basisprincipes, organisatorische processen, voorwaarden, architecturen en instrumenten om organisaties echt intelligent te maken, komen aan bod. Van bewustwording tot succesvolle toepassingen, van sociale infrastructuren tot bewezen informatietechnologie zoals datawarehouses, enterprise portals en integratie. De organisatie kan kantelen en markt- en procesgericht denken én werken. De klant krijgt uiteindelijk het heft in eigen handen. Via Internet verkrijgt hij direct toegang tot relevante informatie en applicaties in de backoffice.

De slagkracht van de organisatie kan zo enorm vergroot worden: niet alleen de relatief kleine groep managers mag sturen, ook medewerkers, klanten, leveranciers en andere zakenpartners worden betrokken bestuurders. Zo kan beheersing van bovenaf en betrokkenheid van onderop samengaan. Op basis van het BI concept kunnen we niet alleen anders gaan denken en veel beter samenwerken, maar ons ook veel meer organiseren rondom processen en doelgroepen. Wereldwijd hebben duizenden organisaties dit concept omarmd.

Daan van Beek studeerde bestuurlijke informatiekunde en behaalde in 1999 zijn 'Master of Science' in kennismanagement en informatietechnologie. Hij is partner bij de Passionned Group, een advies- en onderzoeksbureau voor business intelligence, organisatieontwikkeling en strategische ICT. Hij was daarvoor manager BI bij een van de logistieke dienstverleners in de farmaceutische industrie. Daan heeft veel complexe projecten succesvol uitgevoerd bij overheden, vliegmaatschappijen, uitgevers, verzekeraars, retailers, banken en pensioenfondsen. In de rol van projectmanager, adviseur of auditor. Tientallen publicaties -waaronder vier boeken- staan op zijn naam, hij spreekt op congressen en organiseert elk jaar de Dutch Business Intelligence Awards. Hij is daarnaast auteur van verschillende surveys over business intelligence tools (een overzicht van alle populaire oplossingen in de markt uitgezet op 103 selectiecriteria), etl tools (onderzoek naar negentien ETL tools) en business intelligence software. Zijn kracht is medewerkers en managers op praktische en vakkundige wijze te helpen bij het leren verbeteren van de prestaties door middel van technologie en het ontwikkelen van gedragscompetenties.


Auteur | Daan van Beek
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Managementboeken

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789075727685
Boekomslag voor ISBN: 9789001076009
Boekomslag voor ISBN: 9789043010474
Boekomslag voor ISBN: 9789043010597
Boekomslag voor ISBN: 9789056550622
Boekomslag voor ISBN: 9789020733082


Boekn ©