Beeld en Brein
Het snelle, creatieve en ongeordende van het beelddenken staat lijnrecht tegenover het strakke, talige onderwijssysteem in ons land. Kinderen, die van nature nog veel in beelden denken, wordt geleerd op volgorde te werken en alle informatie tweedimensionaal op te slaan en te verwerken. Alle voordelen van het beelddenken verdwijnen op de achtergrond. De taaldenker komt tot mooie resultaten (cijfers), de beelddenker verzandt.
In het bedrijfsleven wordt echter het creatieve, snelle en vooral inventieve van beelddenken weer op prijs gesteld. De rollen zijn omgedraaid: de beelddenker komt tot resultaten, de taaldenker raakt het overzicht kwijt. Veel bedrijfstrainingen richten zich de laatste jaren dan ook op het 'terugroepen' van het beelddenken in de mens.
Zou het niet ideaal zijn als ieder mens beide manieren van denken kon gebruiken en toepassen al gelang de situatie? Waarom leren wij onze kinderen wel het seriƫle en gestructureerde taaldenken aan, maar vergeten wij ze het creatieve, snelle beelddenken uit hun jeugd verder te laten ontwikkelen?
De basis van BEELD EN BREIN is snel, effectief, creatief en beeldend leren, waardoor er in kortere tijd een beter resultaat geboekt wordt. Door gebruik te maken van taal en beeld, is leren ook absoluut niet saai.
In het bedrijfsleven wordt echter het creatieve, snelle en vooral inventieve van beelddenken weer op prijs gesteld. De rollen zijn omgedraaid: de beelddenker komt tot resultaten, de taaldenker raakt het overzicht kwijt. Veel bedrijfstrainingen richten zich de laatste jaren dan ook op het 'terugroepen' van het beelddenken in de mens.
Zou het niet ideaal zijn als ieder mens beide manieren van denken kon gebruiken en toepassen al gelang de situatie? Waarom leren wij onze kinderen wel het seriƫle en gestructureerde taaldenken aan, maar vergeten wij ze het creatieve, snelle beelddenken uit hun jeugd verder te laten ontwikkelen?
De basis van BEELD EN BREIN is snel, effectief, creatief en beeldend leren, waardoor er in kortere tijd een beter resultaat geboekt wordt. Door gebruik te maken van taal en beeld, is leren ook absoluut niet saai.
Auteur | | Anneke Bezem |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |