Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen
Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen 1e druk is een boek van M. Tomesen uitgegeven bij Expertisecentrum Nederlands. ISBN 9789077529133
Prototype voor lees- en schrijfonderwijs in betekenisvolle contexten
##Praktijkgericht boek voor leerkrachten groep 2-4
##Kinderen leren met plezier lees- en schrijfstrategie n
##Als aanvulling of los van de methode
##Stimulerende taalactiviteiten
##Geeft invulling aan tussendoelen en leerlijnen geletterdheid
Met plezier lees- en schrijfstrategie n aanleren
Jonge kinderen willen erg graag leren lezen en schrijven. Ze kunnen niet wachten om het raadsel van het schrift te ontcijferen. Hiervoor hebben ze lees- en schrijfstrategie n nodig die ze het best kunnen leren in een betekenisvolle context. Veel methodes laten weinig ruimte om kinderen zelf onderwerpen te laten kiezen. Maar ze leren taal het best in een prikkelend ingerichte leeromgeving die aansluit bij hun eigen ervaringen en leervragen.
Met dit boek leer je betekenisvolle contexten cre ren die uitdagen tot strategisch lezen en schrijven. Het praktisch opgezette boek is zowel bruikbaar als aanvulling op de methode als los van de methode en is bedoeld voor leerkrachten van groep 2-4.
Betekenisvolle taalactiviteiten
Het boek geeft allerlei voorbeelden van betekenisvolle lees- en. Hoewel kleuters vaak nog niet kunnen lezen en schrijven, leer je als leerkracht van groep 2 aandacht besteden aan strategie n waardoor hun taalontwikkeling wordt gestimuleerd. De leerkrachten van groep 3 en 4 leren kinderen doelgericht met teksten omgaan. De combinatie van theorie en praktische tips garandeert een succesvolle toepassing in de dagelijkse praktijk. Wie volgens de aanwijzingen werkt, geeft invulling aan tussendoelen en leerlijnen voor geletterdheid.
Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen is de derde in een reeks van drie boeken over het stimuleren van geletterdheid. Het volgt op het eerste boek Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw. Het tweede boek is Werken aan taalbewustzijn.
In het project Geletterdheid van het Expertisecentrum Nederlands zijn zes prototypen ontwikkeld waarbij interactief taalonderwijs centraal staat: Cre ren van interactieve leessituaties, Ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag, Functionele contexten en authentieke leertaken, Strategisch lezen, Procesgericht schrijven en Taalspel en taalbewustzijn.
Auteur(s): Margareth van Kleef en Marieke Tomesen
Jaartal: 2005
Taal: Nederlands
Afmetingen: 240 x 170 x 17
Pagina's: 191
ISBN: 9789077529133
Artikelnummer: EXP500153
Uitvoering: Boek
Druk/editie: 1e druk
Uitgever: Expertisecentrum Nederlands
Prototype voor lees- en schrijfonderwijs in betekenisvolle contexten
##Praktijkgericht boek voor leerkrachten groep 2-4
##Kinderen leren met plezier lees- en schrijfstrategie n
##Als aanvulling of los van de methode
##Stimulerende taalactiviteiten
##Geeft invulling aan tussendoelen en leerlijnen geletterdheid
Met plezier lees- en schrijfstrategie n aanleren
Jonge kinderen willen erg graag leren lezen en schrijven. Ze kunnen niet wachten om het raadsel van het schrift te ontcijferen. Hiervoor hebben ze lees- en schrijfstrategie n nodig die ze het best kunnen leren in een betekenisvolle context. Veel methodes laten weinig ruimte om kinderen zelf onderwerpen te laten kiezen. Maar ze leren taal het best in een prikkelend ingerichte leeromgeving die aansluit bij hun eigen ervaringen en leervragen.
Met dit boek leer je betekenisvolle contexten cre ren die uitdagen tot strategisch lezen en schrijven. Het praktisch opgezette boek is zowel bruikbaar als aanvulling op de methode als los van de methode en is bedoeld voor leerkrachten van groep 2-4.
Betekenisvolle taalactiviteiten
Het boek geeft allerlei voorbeelden van betekenisvolle lees- en. Hoewel kleuters vaak nog niet kunnen lezen en schrijven, leer je als leerkracht van groep 2 aandacht besteden aan strategie n waardoor hun taalontwikkeling wordt gestimuleerd. De leerkrachten van groep 3 en 4 leren kinderen doelgericht met teksten omgaan. De combinatie van theorie en praktische tips garandeert een succesvolle toepassing in de dagelijkse praktijk. Wie volgens de aanwijzingen werkt, geeft invulling aan tussendoelen en leerlijnen voor geletterdheid.
Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen is de derde in een reeks van drie boeken over het stimuleren van geletterdheid. Het volgt op het eerste boek Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw. Het tweede boek is Werken aan taalbewustzijn.
In het project Geletterdheid van het Expertisecentrum Nederlands zijn zes prototypen ontwikkeld waarbij interactief taalonderwijs centraal staat: Cre ren van interactieve leessituaties, Ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag, Functionele contexten en authentieke leertaken, Strategisch lezen, Procesgericht schrijven en Taalspel en taalbewustzijn.
Auteur(s): Margareth van Kleef en Marieke Tomesen
Jaartal: 2005
Taal: Nederlands
Afmetingen: 240 x 170 x 17
Pagina's: 191
ISBN: 9789077529133
Artikelnummer: EXP500153
Uitvoering: Boek
Druk/editie: 1e druk
Uitgever: Expertisecentrum Nederlands
Auteur | | M. Tomesen |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |