Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw
Prototypen voor het creëren van interactieve leessituaties en het ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag
Helder en praktisch boek voor leerkrachten groep 1-3
Tips voor een stimulerende schrijf- en leesomgeving
Schrijfgedrag op een hoger niveau brengen
Uitdagende taalactiviteiten voor veel lees- en schrijfplezier
Geeft invulling aan tussendoelen beginnende geletterdheid
Taal stimuleren in de onderbouw
Kinderen die opgroeien in een huis met veel boeken en schrijfmateriaal en die regelmatig worden voorgelezen, ontwikkelen al vroeg belangstelling voor geschreven taal. Voor kinderen die thuis weinig van deze ´lees- en schrijfervaringen´ opdoen, is het belangrijk dat ze op school al vroeg op een speelse manier met geschreven taal in aanraking komen. Dit boek biedt leerkrachten van groep 1-3 concrete voorbeelden van stimulerende lees- en schrijfactiviteiten.
Uitdagende taalactiviteiten en interactieve leessituaties
In het boek staan veel voorbeelden beschreven die duidelijk maken hoe je interactieve leessituaties kunt creëren, bijvoorbeeld rond prentenboeken en verhalen, en voor het ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag. Bij elke activiteit zijn heldere doelen aangegeven en is een beschrijving in stappen opgenomen. Het is een praktisch boek dat leerkrachten stimuleert om door de dag heen met de kinderen gesprekjes te voeren over geschreven taal aan de hand van situaties die zich voordoen. Belangrijkste doel van het boek is kinderen te laten ervaren dat lezen en schrijven leuk en leerzaam is.
Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw is de eerste in een reeks van drie boeken over het stimuleren van geletterdheid. De overige twee zijn Werken aan taalbewustzijn en Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen.
In het project Geletterdheid van het Expertisecentrum Nederlands zijn zes prototypen ontwikkeld waarbij interactief taalonderwijs centraal staat: Creëren van interactieve leessituaties, Ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag, Functionele contexten en authentieke leertaken, Strategisch lezen, Procesgericht schrijven en Taalspel en taalbewustzijn.
Auteur(s): Margareth van Kleef en Marieke Tomesen
Jaartal: 2016
Taal: Nederlands
Afmetingen: 241 x 169 x 23
Pagina's: 272
ISBN: 97890 7752 905 8
Artikelnummer: EXP500113
Uitvoering: Boek
Druk/editie: 4e druk
Uitgever: Expertisecentrum Nederlands
Helder en praktisch boek voor leerkrachten groep 1-3
Tips voor een stimulerende schrijf- en leesomgeving
Schrijfgedrag op een hoger niveau brengen
Uitdagende taalactiviteiten voor veel lees- en schrijfplezier
Geeft invulling aan tussendoelen beginnende geletterdheid
Taal stimuleren in de onderbouw
Kinderen die opgroeien in een huis met veel boeken en schrijfmateriaal en die regelmatig worden voorgelezen, ontwikkelen al vroeg belangstelling voor geschreven taal. Voor kinderen die thuis weinig van deze ´lees- en schrijfervaringen´ opdoen, is het belangrijk dat ze op school al vroeg op een speelse manier met geschreven taal in aanraking komen. Dit boek biedt leerkrachten van groep 1-3 concrete voorbeelden van stimulerende lees- en schrijfactiviteiten.
Uitdagende taalactiviteiten en interactieve leessituaties
In het boek staan veel voorbeelden beschreven die duidelijk maken hoe je interactieve leessituaties kunt creëren, bijvoorbeeld rond prentenboeken en verhalen, en voor het ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag. Bij elke activiteit zijn heldere doelen aangegeven en is een beschrijving in stappen opgenomen. Het is een praktisch boek dat leerkrachten stimuleert om door de dag heen met de kinderen gesprekjes te voeren over geschreven taal aan de hand van situaties die zich voordoen. Belangrijkste doel van het boek is kinderen te laten ervaren dat lezen en schrijven leuk en leerzaam is.
Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw is de eerste in een reeks van drie boeken over het stimuleren van geletterdheid. De overige twee zijn Werken aan taalbewustzijn en Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen.
In het project Geletterdheid van het Expertisecentrum Nederlands zijn zes prototypen ontwikkeld waarbij interactief taalonderwijs centraal staat: Creëren van interactieve leessituaties, Ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag, Functionele contexten en authentieke leertaken, Strategisch lezen, Procesgericht schrijven en Taalspel en taalbewustzijn.
Auteur(s): Margareth van Kleef en Marieke Tomesen
Jaartal: 2016
Taal: Nederlands
Afmetingen: 241 x 169 x 23
Pagina's: 272
ISBN: 97890 7752 905 8
Artikelnummer: EXP500113
Uitvoering: Boek
Druk/editie: 4e druk
Uitgever: Expertisecentrum Nederlands
Auteur | | M. van Kleef |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |