Protocol leesproblemen en dyslexie
Een op de tien kinderen in het basisonderwijs heeft moeite met leren lezen. In onze geletterde maatschappij is niet kunnen lezen een groot probleem. Veel van deze problemen kunnen op jonge leeftijd worden voorkomen dan wel verholpen met gerichte, intensieve begeleiding. Dit boek biedt leerkrachten van groep 1 tot en met 4, ìnterne begeleiders, remedial teachers, logopedisten en andere leesspecialisten die in het primair onderwijs werkzaam zijn, richtlijnen voor de begeleiding van kinderen - met (dreigende) leesproblemen volgens een gedetailleerd uitgewerkt stappenplan. Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie geeft aanwijzingen voor observatie en toetsing van leesvaardigheden en vaardigheden die daaraan voorafgaan. Daarnaast geeft het uitgebreide suggesties voor de invulling van de interventies, aansluitend bij bestaande methoden, materialen en orthotheken en bij recente bevindingen uit de literatuur rond effectieve leesbegeleiding. Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie is een aanvulling op de Tussendoelen Beginnende Geletterdheid voor kinderen die achterblijven in hun ontwikkeling van geletterdheid.
Hanneke Wentink is projectleider bij het Expertisecentrum Nederlands.
Ludo Verhoeven is hoogleraar aan de K.U. Nijmegen, afdeling Orthopedagogiek van Leren en Ontwikkeling. Tevens is hij directeur van het Expertisecentrum Nederlands.
Auteur | | Ludo Verhoeven |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |