Opbrengstgericht werken aan lezen en schrijven
Aansluiten bij leerbehoeften van het individuele kind
Goed leren lezen en schrijven is een basisvoorwaarde voor succesvol functioneren op school en in onze geletterde samenleving. De leerkracht heeft een cruciale rol om kinderen lees- en schrijfvaardigheden te leren. De praktijk leert echter dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Want in een klas krijg je te maken met behoorlijke niveauverschillen. Leerkrachten hebben de complexe taak om af te stemmen op al die niveaus binnen een klas. Om dat te bereiken, is inzicht in de geletterdheid van de individuele leerling nodig. Dit boek, vol suggesties en voorbeelden, geeft handvatten om het lees- en schrijfonderwijs gedifferentieerd en doelgericht vorm te geven volgens de principes van interactief taalonderwijs. Het is een onmisbaar boek voor leerkrachten van groep 4 t/m 8 die kinderen goed en passend onderwijs willen bieden.
Concrete aanpak voor opbrengstgericht werken binnen de school
Uit de praktijk blijkt dat de kerndoelen en referentieniveaus leerkrachten te weinig houvast bieden om goed, doelgericht taalonderwijs te kunnen geven en om te gaan met verschillen tussen kinderen. Het boek geeft aan de hand van de leerlijnen gevorderde geletterdheid praktische suggesties voor het stapsgewijs verzamelen, analyseren en interpreteren van leerlinggegevens (de 1-zorgroute). Op basis daarvan leert de leerkracht lees- en schrijfactiviteiten af te stemmen op de verschillende leerbehoeften van de leerlingen. Zo wordt passend onderwijs gerealiseerd: voor de gemiddelde leerling, de leerling die moeite heeft met het doorgronden van het lees- en schrijfproces, maar ook de leerling die opvallend goed presteert en extra uitdaging nodig heeft. Dit boek geeft naast handvatten voor doelgericht, interactief en gedifferentieerd taalonderwijs ook suggesties voor taalgericht vakonderwijs.
Auteur | | Cindy Teunissen |
Taal | | Nederlands |
Type | | Softcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |