Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs
ERVARINGSGERICHT WERKEN MET 6- TOT 12-JARIGEN IN HET BASISONDERWIJS
volledig herwerkte editie!
Deze herwerkte en vernieuwde editie van “Ervaringsgericht Werken in de Basisschool” formuleert een aantal graadmeters over goed onderwijs. Werken aan goed onderwijs betekent dag in dag uit kansenleren zien en benutten om ingrepen te doen die leiden tot intense activiteit bij leerlingen (betrokkenheid) en tot leerlingen die zich “goed in hun vel voelen” (welbevinden).
Het boek biedt een uitgebreid kader waarbij ingangen worden aangeboden om het welbevinden en de betrokkenheid te vergroten. Voor het vinden van die ingang reiken we een kader aan dat met concrete voorbeelden is ingevuld: de vijf factoren die betrokkenheid bepalen. Dat zijn:
• werken aan sfeer en relatie
• aanpassing aan niveau van de leerling
• werkelijkheidsnabijheid
• activiteit
• leerlingeninitiatief.
Om dit te concretiseren worden organisatievormen en werkvormen concreet besproken. Daarnaast wordt de rol van de leerkracht (leerkrachtstijl) nauwkeurig beschreven met praktijkvoorbeelden.
Tenslotte kunnen we niet voorbijgaan aan een duidelijke omschrijving over wat onderwijs moet teweegbrengen bij kinderen: een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling, fundamentele competenties én verbondenheid. Hoewel het in dit boek over algemene maatregelen gaat m.b.t. onderwijskwaliteit, is het hier dat de basis wordt gelegd voor het meer rekening houden met verschillen tussen kinderen. Dat maakt het boek relevant voor wie zorgverbreding (gelijke onderwijskansen) wil realiseren.
volledig herwerkte editie!
Deze herwerkte en vernieuwde editie van “Ervaringsgericht Werken in de Basisschool” formuleert een aantal graadmeters over goed onderwijs. Werken aan goed onderwijs betekent dag in dag uit kansenleren zien en benutten om ingrepen te doen die leiden tot intense activiteit bij leerlingen (betrokkenheid) en tot leerlingen die zich “goed in hun vel voelen” (welbevinden).
Het boek biedt een uitgebreid kader waarbij ingangen worden aangeboden om het welbevinden en de betrokkenheid te vergroten. Voor het vinden van die ingang reiken we een kader aan dat met concrete voorbeelden is ingevuld: de vijf factoren die betrokkenheid bepalen. Dat zijn:
• werken aan sfeer en relatie
• aanpassing aan niveau van de leerling
• werkelijkheidsnabijheid
• activiteit
• leerlingeninitiatief.
Om dit te concretiseren worden organisatievormen en werkvormen concreet besproken. Daarnaast wordt de rol van de leerkracht (leerkrachtstijl) nauwkeurig beschreven met praktijkvoorbeelden.
Tenslotte kunnen we niet voorbijgaan aan een duidelijke omschrijving over wat onderwijs moet teweegbrengen bij kinderen: een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling, fundamentele competenties én verbondenheid. Hoewel het in dit boek over algemene maatregelen gaat m.b.t. onderwijskwaliteit, is het hier dat de basis wordt gelegd voor het meer rekening houden met verschillen tussen kinderen. Dat maakt het boek relevant voor wie zorgverbreding (gelijke onderwijskansen) wil realiseren.
Auteur | | Ferre Laevers |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |