Geloof je het zelf?!
Geloof je het zelf ?!
Levensbeschouwelijk leren in het primair onderwijs
Kinderen in het primair onderwijs ontwikkelen een eigen levensbeschouwing. Dat doen zij niet alleen door kennis te nemen van levensbeschouwelijke tradities, maar vooral ook door daar hun eigen betekenis en waardering aan te geven. Dat geldt voor de traditie waarin de kinderen zelf opgroeien én voor andere tradities. In deze ontwikkeling speelt interactie een cruciale rol. Geloof je het zelf?! biedt (aankomende) leerkrachten handvatten om deze interactie te stimuleren en te begeleiden.
Het boek biedt een palet van thema's die de leerkracht kan gebruiken als aanknopingspunt voor levensbeschouwelijke ontwikkeling. Het geeft inzicht in de mogelijke toepassingen van levensbeschouwelijk leren, daarbij inspelend op de belevingswereld van de leerlingen. De aangeboden technieken kunnen zowel binnen als buiten een religieuze context worden gebruikt.
Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel bespreken de auteurs relevante theoretische achtergronden. Ze gaan daarbij in op verschillende ontwikkelingstheorieën. Het tweede deel gaat in op de basisvaardigheden die leerlingen nodig hebben om hun eigen levensbeschouwing te kunnen ontwikkelen. Hoe leer je kinderen filosoferen en symboliseren? Het derde deel laat zien hoe de besproken theorieën en technieken kunnen worden toegepast in de dagelijkse lespraktijk. Deze hoofdstukken bieden rijk geïllustreerde lesvoorbeelden waarin gebruikgemaakt wordt van onder andere muziek, prentenboeken en beeldende kunst.
Geloof je het zelf?! combineert een theoretisch raamwerk met een praktijkgerichte aanpak en is toegankelijk geschreven en vormgegeven. Het boek is bedoeld voor pabo-studenten en (beginnende) leerkrachten in het primair onderwijs. Daarnaast biedt het aanknopingspunten voor docenten in andere vormen van onderwijs. Het boek wordt ondersteund door een website.
Bas van den Berg is lector identiteitsontwikkeling aan de Marnix Academie in Utrecht. Alle van Steenis is programmamanager bij het Centrum voor Nascholing Amsterdam. Jan de Valk doceert geschiedenis en godsdienst/levensbeschouwing aan het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam.
Levensbeschouwelijk leren in het primair onderwijs
Kinderen in het primair onderwijs ontwikkelen een eigen levensbeschouwing. Dat doen zij niet alleen door kennis te nemen van levensbeschouwelijke tradities, maar vooral ook door daar hun eigen betekenis en waardering aan te geven. Dat geldt voor de traditie waarin de kinderen zelf opgroeien én voor andere tradities. In deze ontwikkeling speelt interactie een cruciale rol. Geloof je het zelf?! biedt (aankomende) leerkrachten handvatten om deze interactie te stimuleren en te begeleiden.
Het boek biedt een palet van thema's die de leerkracht kan gebruiken als aanknopingspunt voor levensbeschouwelijke ontwikkeling. Het geeft inzicht in de mogelijke toepassingen van levensbeschouwelijk leren, daarbij inspelend op de belevingswereld van de leerlingen. De aangeboden technieken kunnen zowel binnen als buiten een religieuze context worden gebruikt.
Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel bespreken de auteurs relevante theoretische achtergronden. Ze gaan daarbij in op verschillende ontwikkelingstheorieën. Het tweede deel gaat in op de basisvaardigheden die leerlingen nodig hebben om hun eigen levensbeschouwing te kunnen ontwikkelen. Hoe leer je kinderen filosoferen en symboliseren? Het derde deel laat zien hoe de besproken theorieën en technieken kunnen worden toegepast in de dagelijkse lespraktijk. Deze hoofdstukken bieden rijk geïllustreerde lesvoorbeelden waarin gebruikgemaakt wordt van onder andere muziek, prentenboeken en beeldende kunst.
Geloof je het zelf?! combineert een theoretisch raamwerk met een praktijkgerichte aanpak en is toegankelijk geschreven en vormgegeven. Het boek is bedoeld voor pabo-studenten en (beginnende) leerkrachten in het primair onderwijs. Daarnaast biedt het aanknopingspunten voor docenten in andere vormen van onderwijs. Het boek wordt ondersteund door een website.
Bas van den Berg is lector identiteitsontwikkeling aan de Marnix Academie in Utrecht. Alle van Steenis is programmamanager bij het Centrum voor Nascholing Amsterdam. Jan de Valk doceert geschiedenis en godsdienst/levensbeschouwing aan het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam.
Auteur | | Bert van den Berg |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |