Verhalen vertellen en vragen stellen
Verhalen vertellen en vragen stellen biedt studenten vakdidactiek om Levensbeschouwing en Geestelijke Stromingen te geven op de basisschool. Deze didactiek verbindt lesgeven over Geestelijke Stromingen aan de levensvragen van leerlingen. Dit boek bereidt studenten voor op het begeleiden van levensbeschouwelijk leren en het lesgeven over Geestelijke Stromingen op zowel openbare als bijzondere scholen. De verbinding van de professionele identiteitsontwikkeling van studenten aan hun vakdidactische vaardigheden maakt dit boek uniek. Het boek bestaat uit twee delen: Vakdidactiek Levensbeschouwing en Geestelijke Stromingen; Theorie en praktische handreikingen voor het begeleiden van levensbeschouwelijk leren en Verhalen vertellen en vragen stellen; 68 verhalen uit de Geestelijke Stromingen over de negen belangrijkste levensvragen. Deel 1 van de tweede editie is volledig geactualiseerd naar aanleiding van ontwikkelingen in de samenleving en het onderwijsveld en verbeterd op basis van gebruik in de onderwijs- en opleidingspraktijk. Er is een geheel nieuw hoofdstuk toegevoegd: Verhalen en Vragen als focus van vieren. Daarnaast is deel twee uitgebreid met acht nieuwe algemeen-levensbeschouwelijke verhalen uit de jeugdliteratuur. - Het enige didactiekboek dat levensbeschouwelijk leren koppelt aan Geestelijke Stromingen; - geschikt voor pabo’s van alle levensbeschouwelijke stromingen; - uitgebreide digitale ondersteuning voor student en docent. Op www.verhalenvertellenenvragenstellen.noordhoff.nl biedt Noordhoff digitale ondersteuning bij dit boek voor studenten en docenten. Onder andere de basiskennis en toetsvragen ter voorbereiding op de toets over de kennisbasis Geestelijke Stromingen zijn hier te vinden. De auteurs Drs. Tamar Kopmels werkte als adviseur Levensbeschouwing bij het Brabants kenniscentrum jeugd en was Pabodocent Levensbeschouwelijk Onderwijs aan de Hogeschool Domstad. Ze ontwikkelde en redigeerde honderden lessen over levensbeschouwelijk leren. Momenteel adviseert Kopmels basisschoolteams en besturen op het gebied van levensbeschouwelijk onderwijs en identiteit, bijvoorbeeld bij fusies en samenwerkingen. Margreet de Heer verzorgde de illustraties en strips in dit boek. Ze is theoloog maar besloot na haar studie om haar passie na te jagen: strips maken. In 2007 kreeg zij maandelijkse rubriek in dagblad Trouw. Zij schreef en tekende diverse stripboeken. Sinds 2018 is De Heer de eerste Striptekenaar des Vaderlands. Dr. Marietje Beemsterboer is leerkracht in het basisonderwijs. Na de Pabo behaalde Beemsterboer een Bachelor Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en een Master of Philosophy in Religious Studies aan de Universiteit Leiden. Later promoveerde ze op de identiteit van islamitische basisscholen in Nederland.
Auteur | | Tamar Kopmels |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |