Verhalen vertellen en vragen stellen
• Het enige didactiekboek dat levensbeschouwelijk leren koppelt aan Geestelijke Stromingen; • geschikt voor pabo’s van alle levensbeschouwelijke stromingen; • met een nieuw deel over burgerschap dat aansluit op de recent aangescherpte burgerschapsopdracht. Dit boek bereidt studenten voor op het begeleiden van levensbeschouwelijk leren en het verzorgen van betekenisvol burgerschapsonderwijs, op zowel openbare als bijzondere scholen. Door in te zetten op de ontwikkeling van de eigen (levensbeschouwelijke) identiteit en dialoogvaardigheden bij leerlingen, bereidt de basisschool hen voor op deelname aan de samenleving vanuit openheid en betrokkenheid. De ruim negentig verhalen en bijbehorende reflectievragen in dit boek, zijn in de eerste plaats bedoeld om de professionele levensbeschouwelijke ontwikkeling van de student te stimuleren. In de online omgeving staan bovendien video’s om dit proces te verdiepen. Daarnaast bieden de verhalen en vragen de (aankomend) leerkracht een schat aan inspiratie voor het lesgeven op de basisschool. Deze nieuwe, derde editie is uitgebreid met een extra, derde deel: Betekenisvol Burgerschap. Daarmee is deze derde druk een onmisbare vervanging van de eerste en tweede druk. Het eerste deel (Vakdidactiek Levensbeschouwing) biedt theorie en praktische handreikingen voor het begeleiden van levensbeschouwelijk leren van leerlingen, pedagogisch handelen en het vormgeven van vieringen. Het tweede deel (Verhalen vertellen en vragen stellen) bevat 68 verhalen uit de Levensbeschouwelijke Stromingen met bijbehorende vragen. De verhalen gaan over negen belangrijkste levensvragen, waaronder: Wat kom ik hier doen? Hoe kan ik goed (samen)leven? Is er meer tussen hemel en aarde? Hoe kan ik omgaan met verlies? Wat is (er na) de dood? In het nieuwe, derde deel leren studenten hoe je burgerschap op de ‘verhalen-vertellen-en- vragen-stellen-manier’ kunt benaderen. De kernthema’s die aan de orde komen zijn Democratie, Diversiteit en Wij(s) in de wereld. Hiermee bereidt dit boek studenten voor op het geven van eigentijds burgerschapsonderwijs dat aansluit op de recent aangescherpte burgerschapsopdracht. Het boek is toegankelijk gemaakt met illustraties van striptekenaar Margreet de Heer. Doelgroep: Verhalen vertellen en vragen stellen is geschikt voor de propedeusefase van de pabo, voor de vakken levensbeschouwing en burgerschap. Digitaal materiaal: Dit boek is ook beschikbaar in het online leerplatform studiemeister. Met studiemeister gaat de student actief aan de slag met het studiemateriaal, zodat jij weer toekomt aan verdieping in de les. Studiemeister biedt flexibiliteit: als docent kun je het lesmateriaal op maat samenstellen en selecteer je de hoofdstukken die jij wilt gebruiken. Als student heb je meer keuzemogelijkheden in hoe je het liefst wilt studeren: dat enthousiasmeert én activeert! Meer weten? Bekijk de video [https://www.youtube.com/watch?v=xNhGVNZjOCQ] of plan een afspraak voor een demo [https://studiemeister.nl/doedeupgrade/]. Studenten vinden op de ondersteunende website Hoger onderwijs online de volgende zaken: • Theorie over de levensbeschouwelijke stromingen; • toetsvragen ter voorbereiding op de toets over de kennisbasis Geestelijke Stromingen zijn hier te vinden; • Hart & ziel profiel; • video’ met interviews met religieuze jongeren over de negen levensvragen; • extra’s. Over de auteur(s): Tamar Kopmels is sinds 1998 werkzaam als educatief expert op het gebied van levensbeschouwelijk leren en burgerschap in het basisonderwijs.
Auteur | | Tamar Kopmels |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |