Ontwikkeling & leren
''Onderwijs en zorg zijn vaak gescheiden werelden, elk met een eigen taal.
Voor wie op dit grensvlak actief is ¿ werkzaam met kinderen en/of jeugdigen met enerzijds ontwikkelingsproblemen, emotionele problemen en/of gedragsproblemen en anderzijds leerproblemen en/of problemen met schools gedrag ¿ is het slaan van een brug tussen beide werelden noodzaak. Het belang van een geïntegreerde, interprofessionele behandelingsplanning is daarbij volgens de auteurs evident.
In het eerste deel van ¿Ontwikkeling & leren; psychiatrie op school¿ is uitgewerkt hoe onderwijs, jeugdzorg, jeugd-ggz en kinder- en jeugdpsychiatrie vanuit een gezamenlijk kader kunnen opereren. In het betreffende werkmodel zijn diverse theorieën verwerkt. Vanuit dit model wordt een diagnostisch framework opgebouwd en een gedeeld kader voor (be)handelingsplanning. In het tweede deel is verzameld en geordend wat tot op heden bekend is over het samengaan van de kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen en ziektebeelden en leerproblemen of problemen met schools gedrag. Zo wordt het grensvlak uitgewerkt voor pervasieve ontwikkelingsstoornissen, aandachts-/hyperactiviteitsstoornissen, gedragsstoornissen, internaliserende en psychotische stoornissen.
De uitgave is bestemd voor psychiaters, psychologen en orthopedagogen, zowel verbonden aan jeugdzorg, jeugd-ggz en onderwijsinstellingen als werkzaam in particuliere praktijken die in hun werk worden geconfronteerd met kinderen met genoemde problemen. Ook biedt het boek achtergrond en kader aan onderwijsdeskundigen werkend met deze kinderen en jeugdigen, remedial teachers, individuele begeleiders en leerlingbegeleiders en zij die werken op REC-scholen en scholen voor SBO.
Gelijktijdig met ¿Ontwikkeling & leren; psychiatrie op school¿ verscheen bij dezelfde uitgever het boek ¿Adaptief behandelen op school¿. Beide uitgaven zijn complementair, maar ook afzonderlijk van elkaar goed te gebruiken.
De auteurs Fop Verheij (hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie) en Frida van Doorn (GZ- en schoolpsycholoog) zijn beiden werkzaam bij de afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het Erasmus MC-Sophia te Rotterdam. Het boek is een gezamenlijke krachtsinspanning, gedragen door een jarenlange samenwerking.''
Voor wie op dit grensvlak actief is ¿ werkzaam met kinderen en/of jeugdigen met enerzijds ontwikkelingsproblemen, emotionele problemen en/of gedragsproblemen en anderzijds leerproblemen en/of problemen met schools gedrag ¿ is het slaan van een brug tussen beide werelden noodzaak. Het belang van een geïntegreerde, interprofessionele behandelingsplanning is daarbij volgens de auteurs evident.
In het eerste deel van ¿Ontwikkeling & leren; psychiatrie op school¿ is uitgewerkt hoe onderwijs, jeugdzorg, jeugd-ggz en kinder- en jeugdpsychiatrie vanuit een gezamenlijk kader kunnen opereren. In het betreffende werkmodel zijn diverse theorieën verwerkt. Vanuit dit model wordt een diagnostisch framework opgebouwd en een gedeeld kader voor (be)handelingsplanning. In het tweede deel is verzameld en geordend wat tot op heden bekend is over het samengaan van de kinder- en jeugdpsychiatrische stoornissen en ziektebeelden en leerproblemen of problemen met schools gedrag. Zo wordt het grensvlak uitgewerkt voor pervasieve ontwikkelingsstoornissen, aandachts-/hyperactiviteitsstoornissen, gedragsstoornissen, internaliserende en psychotische stoornissen.
De uitgave is bestemd voor psychiaters, psychologen en orthopedagogen, zowel verbonden aan jeugdzorg, jeugd-ggz en onderwijsinstellingen als werkzaam in particuliere praktijken die in hun werk worden geconfronteerd met kinderen met genoemde problemen. Ook biedt het boek achtergrond en kader aan onderwijsdeskundigen werkend met deze kinderen en jeugdigen, remedial teachers, individuele begeleiders en leerlingbegeleiders en zij die werken op REC-scholen en scholen voor SBO.
Gelijktijdig met ¿Ontwikkeling & leren; psychiatrie op school¿ verscheen bij dezelfde uitgever het boek ¿Adaptief behandelen op school¿. Beide uitgaven zijn complementair, maar ook afzonderlijk van elkaar goed te gebruiken.
De auteurs Fop Verheij (hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie) en Frida van Doorn (GZ- en schoolpsycholoog) zijn beiden werkzaam bij de afdeling kinder- en jeugdpsychiatrie van het Erasmus MC-Sophia te Rotterdam. Het boek is een gezamenlijke krachtsinspanning, gedragen door een jarenlange samenwerking.''
Auteur | | F. Verheij |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |