Ontwikkeling En Leren
Milde problematiek in het gezin kan, zeker als deze problematiek niet al te lang blijft bestaan, voor een kind of jeugdige gecompenseerd worden door goed functioneren op school en/of in de vrije tijd. Ook milde, liefst tijdelijke problemen op school zijn voor een kind of jeugdige overkomelijk als er goed functioneren in het gezin en/of in de vrije tijd tegenover staat. Is de problematiek van het kind of de jeugdige echter ernstiger of meer persistent, dan zal waarschijnlijk het ene milieu niet langer compenserend kunnen werken voor het andere.
De auteurs hebben zich bij het schrijven van Ontwikkeling & leren geconcentreerd op die populatie kinderen en jeugdigen binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, de jeugdzorg en het (speciaal) onderwijs bij wie deze problemen samengaan. Beargumenteerd wordt hoe belangrijk het is om een verbeterde praktijk te realiseren. Ook wordt er een uitweg geboden in de vaak gefragmenteerde uitvoeringspraktijk door middel van het gepresenteerde werkmodel, het algemeen kader voor de behandeling en, daarbinnen, de specificatie van het schoolhandelingsplan. De auteurs benadrukken het belang van een ge ntegreerde, interprofessionele behandelingsplanning.
Het boek richt zich op psychiaters, psychologen en orthopedagogen, zowel verbonden aan jeugdzorg, jeugd-GGZ en onderwijsinstellingen als werkzaam in particuliere praktijken die in hun werk geconfronteerd worden met kinderen en jeugdigen bij wie ernstige emotionele problemen en/of gedragsproblemen ook op school gevolgen hebben. Ook biedt het onderwijsdeskundigen die direct werken met deze kinderen en jeugdigen à remedial teachers, individueel begeleiders en leerlingbegeleiders à en werkenden op REC-scholen en scholen voor SBO een duidelijke achtergrond en kader.
De auteurs hebben zich bij het schrijven van Ontwikkeling & leren geconcentreerd op die populatie kinderen en jeugdigen binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, de jeugdzorg en het (speciaal) onderwijs bij wie deze problemen samengaan. Beargumenteerd wordt hoe belangrijk het is om een verbeterde praktijk te realiseren. Ook wordt er een uitweg geboden in de vaak gefragmenteerde uitvoeringspraktijk door middel van het gepresenteerde werkmodel, het algemeen kader voor de behandeling en, daarbinnen, de specificatie van het schoolhandelingsplan. De auteurs benadrukken het belang van een ge ntegreerde, interprofessionele behandelingsplanning.
Het boek richt zich op psychiaters, psychologen en orthopedagogen, zowel verbonden aan jeugdzorg, jeugd-GGZ en onderwijsinstellingen als werkzaam in particuliere praktijken die in hun werk geconfronteerd worden met kinderen en jeugdigen bij wie ernstige emotionele problemen en/of gedragsproblemen ook op school gevolgen hebben. Ook biedt het onderwijsdeskundigen die direct werken met deze kinderen en jeugdigen à remedial teachers, individueel begeleiders en leerlingbegeleiders à en werkenden op REC-scholen en scholen voor SBO een duidelijke achtergrond en kader.
Auteur | | F. Verheij |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |