Management & ethiek - Morele competentie in organisaties
Reeks Management in de Samenleving
Organisaties kunnen niet langer doof en blind blijven voor de behoeftes, wensen en verlangens van de maatschappij. Dit geldt zowel voor het openbaar bestuur als voor het bedrijfsleven. Consumenten en burgers spreken organisaties aan op hun verantwoordelijkheden. Zonder morele respectabiliteit wordt een organisatie ernstig belemmerd in het realiseren van haar doelstellingen. Om vertrouwen te verwerven en te behouden is een actieve inspanning nodig.
Het EIBE/Instituut voor Verantwoord Ondernemen van Universiteit Nyenrode heeft sinds 1994 veel ervaring opgedaan met het ondersteunen van organisaties bij het ontwikkelen en implementeren van integriteitsbeleid. De centrale notie hierbij is ¿integriteit als professionele verantwoordelijkheid¿. Effectief integriteitsbeleid gaat veel verder dan het op schrift stellen van regels en gedragscodes. Het richt zich vooral ook op het versterken van de morele competentie van managers, medewerkers en professionals.
Morele competentie in organisaties geeft antwoord op vragen als:
Waarom zou een organisatie aandacht besteden aan ethiek en integriteit?
Op welke manier kunnen managers ethiek en integriteit organiseren?
Wat wordt bedoeld met integriteit als professionele verantwoordelijkheid?
Op welke wijze kan het begrip morele competentie praktisch worden uitgewerkt?
Hoe vertaalt zich dit naar leerdoelen? Op welke wijze kunnen deze leerdoelen worden bereikt? Hoe kunnen managers, medewerkers en professionals scherpzinnig en creatief nadenken over integriteitsvraagstukken?
Edgar Karssing is als senior trainer en onderzoeker verbonden aan het EIBE/Instituut voor Verantwoord Ondernemen van Universiteit Nyenrode.
Morele competentie in organisaties
1 Aandacht voor ethiek en integriteit
De integriteit van het openbaar bestuur
¿Profits and principles - does there have to be a choice?¿
2 Ethiek en integriteit organiseren
Twee managementstrategieën: naleven en stimuleren
Naleven of stimuleren?
Balans: naleven waar nodig, stimuleren waar mogelijk
Factoren die integriteit beïnvloeden
3 Morele competentie
De zeven elementen van morele competentie
Dialoogvaardigheden
Morele intuïtie
4 Scherpzinnig en creatief nadenken
Opvattingen en overtuigingen
Een typologie van vragen
Relatiegeschenken en omkoping
Denkgereedschappen
5 Dilemmatrainingen
Doelstellingen van de dilemmatraining
De opbouw van de dilemmatraining
Intermezzo: morele dilemma¿s
Primaire reacties van deelnemers
De institutionele context
Vervolgtraject
www.mvoscripties.nl
Doel van deze site is om zo veel mogelijk afgeronde scripties, werkstukken, research papers en thesissen HBO en WO rond verantwoord en duurzaam ondernemen gratis toegankelijk te maken. De site biedt een neutraal platform voor alle studenten die betrokken zijn bij dit thema in Nederland. Met deze scripties wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan kennisontwikkeling op dit belangrijke terrein. Na identificatie kan gericht gezocht worden en kunnen studenten eigen werk uploaden. Ook kan je er terecht voor scriptieprijzen, een groeiend aanbod stageplaatsen en links naar relevante sites."
Organisaties kunnen niet langer doof en blind blijven voor de behoeftes, wensen en verlangens van de maatschappij. Dit geldt zowel voor het openbaar bestuur als voor het bedrijfsleven. Consumenten en burgers spreken organisaties aan op hun verantwoordelijkheden. Zonder morele respectabiliteit wordt een organisatie ernstig belemmerd in het realiseren van haar doelstellingen. Om vertrouwen te verwerven en te behouden is een actieve inspanning nodig.
Het EIBE/Instituut voor Verantwoord Ondernemen van Universiteit Nyenrode heeft sinds 1994 veel ervaring opgedaan met het ondersteunen van organisaties bij het ontwikkelen en implementeren van integriteitsbeleid. De centrale notie hierbij is ¿integriteit als professionele verantwoordelijkheid¿. Effectief integriteitsbeleid gaat veel verder dan het op schrift stellen van regels en gedragscodes. Het richt zich vooral ook op het versterken van de morele competentie van managers, medewerkers en professionals.
Morele competentie in organisaties geeft antwoord op vragen als:
Waarom zou een organisatie aandacht besteden aan ethiek en integriteit?
Op welke manier kunnen managers ethiek en integriteit organiseren?
Wat wordt bedoeld met integriteit als professionele verantwoordelijkheid?
Op welke wijze kan het begrip morele competentie praktisch worden uitgewerkt?
Hoe vertaalt zich dit naar leerdoelen? Op welke wijze kunnen deze leerdoelen worden bereikt? Hoe kunnen managers, medewerkers en professionals scherpzinnig en creatief nadenken over integriteitsvraagstukken?
Edgar Karssing is als senior trainer en onderzoeker verbonden aan het EIBE/Instituut voor Verantwoord Ondernemen van Universiteit Nyenrode.
Morele competentie in organisaties
1 Aandacht voor ethiek en integriteit
De integriteit van het openbaar bestuur
¿Profits and principles - does there have to be a choice?¿
2 Ethiek en integriteit organiseren
Twee managementstrategieën: naleven en stimuleren
Naleven of stimuleren?
Balans: naleven waar nodig, stimuleren waar mogelijk
Factoren die integriteit beïnvloeden
3 Morele competentie
De zeven elementen van morele competentie
Dialoogvaardigheden
Morele intuïtie
4 Scherpzinnig en creatief nadenken
Opvattingen en overtuigingen
Een typologie van vragen
Relatiegeschenken en omkoping
Denkgereedschappen
5 Dilemmatrainingen
Doelstellingen van de dilemmatraining
De opbouw van de dilemmatraining
Intermezzo: morele dilemma¿s
Primaire reacties van deelnemers
De institutionele context
Vervolgtraject
www.mvoscripties.nl
Doel van deze site is om zo veel mogelijk afgeronde scripties, werkstukken, research papers en thesissen HBO en WO rond verantwoord en duurzaam ondernemen gratis toegankelijk te maken. De site biedt een neutraal platform voor alle studenten die betrokken zijn bij dit thema in Nederland. Met deze scripties wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan kennisontwikkeling op dit belangrijke terrein. Na identificatie kan gericht gezocht worden en kunnen studenten eigen werk uploaden. Ook kan je er terecht voor scriptieprijzen, een groeiend aanbod stageplaatsen en links naar relevante sites."
Auteur | | E.D. Karssing |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Managementboeken |