Geur en gedrag
Geuren alarmeren ons voor 'vluchtige' gevaren, geven smaak aan eten en drinken en geven huis en haard, kinderen en partners een zweem van vertrouwdheid. Geuren hebben een sterke invloed op het emotionele brein. In minieme concentraties hebben ze al effect op de hersenen. Een eerste lentedag die voel je niet, die ruik je. De neus kan een mens zomaar twintig jaar terugvoeren in de tijd. Omdat hij een geur herkent die onmiskenbaar associaties oproept met een bepaalde gebeurtenis of situatie van toen. De bezitter van deze neus vraagt zich in zo'n situatie af waarom juist nu deze herinnering zich aan hem opdringt. Ook als we ons zonder aanwijsbare reden bijzonder aangetrokken voelen tot een ander persoon of juist iemand niet kunnen luchten of zien, zouden we er goed aan doen ons meest onderschatte zintuig te raadplegen: de neus. Er bestaan talloze geuren die ons verleiden, ons leven aangenaam en fris maken. Geuren die wij kopen in prachtige flacons, elegante doosjes of in handzame verpakkingen - als parfum, in zeep, in waspoeder of in wc-reiniger. Toch zijn er toepassingen van ons reukvermogen die tot dusver onbenut zijn gebleven. Bijvoorbeeld hoe de effectiviteit in het bedrijfsleven verhoogd kan worden door werkbevorderende luchtjes door de airco van het kantoorgebouw te blazen of hoe door bepaalde geuren de kooplust van de consument kan worden geprikkeld. Wordt u 's morgens al gewekt door 'Vitaliserende' geuren van den of eucalyptus?
Auteur | | Henk Hellema |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Wetenschap & Natuur |