Vierkante wielen

Vierkante wielen

Met de eerste herfstblaadjes op het spoor lijkt het alweer mis te gaan: vierkante wielen. Dit schijnbaar technische mankement werd de titel van het boek over de ervaringen van Arie van As bij NedTrain, het onderhoudsbedrijf van de NS. Want toen hij daar in 2006 eindverantwoordelijk werd, bleken de vierkante wielen geen technisch mankement, maar het gevolg van gebrek aan visie en leiderschap bij het management. Arie gooide het roer letterlijk om: van een links- naar een rechtsdraaiende organisatie.


Vierkante wielen vertelt aan de hand van waar gebeurde situaties en voorbeelden hoe het topmanagement veranderde van sturend naar in dienst van de medewerkers. De onderneming veranderde van een strak van bovenaf aangestuurd bedrijf naar een bedrijf met gemotiveerde werknemers die op een breed front inspraak hadden.


Een ingrijpende aanpak, waar Van As een paar belangrijke lessen door leerde:



  • Je kunt er niet van uitgaan dat iedereen voor de hand liggende oplossingen ook werkelijk ziet.

  • Probeer niet om mensen op een ingewikkelde manier een nieuwe werkwijze op te dringen.

  • Laat medewerkers zelf met oplossingen komen om hun werkwijze simpeler en effectiever te maken.


Van As gunt de lezer in zijn boek Vierkante wielen een brede inkijk in dat door hem ontwikkelde proces. Daarbij schuwt hij niet inzicht te geven in de verhoudingen binnen NS en gaat hij ook mislukkingen niet uit de weg. Hij studeerde bouwkunde in Eindhoven. In 2011 richtte hij de Rechtsdraaiende Organisatie op en sindsdien begeleidt hij topteams bij veranderingsprocessen.



Auteur | Arie van As
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Managementboeken

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789020403701
Boekomslag voor ISBN: 9789071542459
Boekomslag voor ISBN: 9789460032448
Boekomslag voor ISBN: 9789081936811
Boekomslag voor ISBN: 9789029075909
Boekomslag voor ISBN: 9789045703404


Boekn ©