Communicatie Dossier 36 - Focus op de webbezoeker
'Je moet de website afstemmen op de bezoeker' is waarschijnlijk het meest gegeven advies voor websites.
Maar hoe doe je dat? Daarover gaat dit boek. Het beschrijft een groot aantal eenvoudige, effectieve technieken om websites zo goed mogelijk op de behoeften en het gedrag van de webbezoekers af te stemmen en de inhoud goed vindbaar te maken.
In dit boek komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:
- doelen van de website;
- inventarisatie bezoekersbehoeften;
- persona's;
- zoekmachine vindbaarheid (SEO);
- inrichting van de homepage, landingspagina's en informatieve pagina's;
- het schrijven van scanbare, goed vindbare webtekst;
- navigatie, card-sorttechnieken;
- de interne zoekmachine;
- formulieren;
- toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden;
- usability tests;
- statistieken.
Een paar tips:
- Bepaal wat de vijf belangrijkste 'taken' zijn (dingen die mensen op de website moeten kunnen vinden of doen) en bekijk hoe gemakkelijk het is om die uit te voeren.
- Laat iemand op de website een aantal taken hardop denkend uitvoeren - bekijk hoe dit verloopt en hoe de website kan worden verbeterd.
- Raadpleeg de ingevoerde zoektermen van de interne zoekmachine om te zien wat mensen op de website zoeken. Bekijk of de gezochte informatie gemakkelijk te vinden is.
- Zorg dat de paginatitel en de kopjes de belangrijkste informatie communiceren en de zoekwoorden bevatten waarmee mensen de informatie zoeken.
Ben Vroom is eigenaar van Ben Vroom Usability. Hij test websites bij gebruikers, beoordeelt websites en geeft advies over de inrichting van websites. Hij publiceert regelmatig over usability, het testen van websites en aanverwante onderwerpen.
Maar hoe doe je dat? Daarover gaat dit boek. Het beschrijft een groot aantal eenvoudige, effectieve technieken om websites zo goed mogelijk op de behoeften en het gedrag van de webbezoekers af te stemmen en de inhoud goed vindbaar te maken.
In dit boek komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod:
- doelen van de website;
- inventarisatie bezoekersbehoeften;
- persona's;
- zoekmachine vindbaarheid (SEO);
- inrichting van de homepage, landingspagina's en informatieve pagina's;
- het schrijven van scanbare, goed vindbare webtekst;
- navigatie, card-sorttechnieken;
- de interne zoekmachine;
- formulieren;
- toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden;
- usability tests;
- statistieken.
Een paar tips:
- Bepaal wat de vijf belangrijkste 'taken' zijn (dingen die mensen op de website moeten kunnen vinden of doen) en bekijk hoe gemakkelijk het is om die uit te voeren.
- Laat iemand op de website een aantal taken hardop denkend uitvoeren - bekijk hoe dit verloopt en hoe de website kan worden verbeterd.
- Raadpleeg de ingevoerde zoektermen van de interne zoekmachine om te zien wat mensen op de website zoeken. Bekijk of de gezochte informatie gemakkelijk te vinden is.
- Zorg dat de paginatitel en de kopjes de belangrijkste informatie communiceren en de zoekwoorden bevatten waarmee mensen de informatie zoeken.
Ben Vroom is eigenaar van Ben Vroom Usability. Hij test websites bij gebruikers, beoordeelt websites en geeft advies over de inrichting van websites. Hij publiceert regelmatig over usability, het testen van websites en aanverwante onderwerpen.
Auteur | | Ben Vroom |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Mens & Maatschappij |