Waarom doe je nou niet gewoon wat ik zeg?
Ria heeft longklachten, maar ze rookt gewoon door. Logisch wat een hulpverlener adviseert, toch? Was het maar zo simpel. Een boek vol tips voor hulpverleners - en zijn we dat niet allemaal een beetje?
Ria heeft al jaren longklachten, maar ze rookt nog steeds. Nogal logisch wat het advies van de hulpverlener zal zijn. Toch? Het lijkt zo simpel. De één zoekt hulp bij een probleem: een ongezonde levensstijl, verslaving, schulden... Dat er iets moet veranderen, is duidelijk. De ander weet wat het beste is om te doen en komt met ideeën en adviezen. Win-win, zou je zeggen. Einde probleem. Maar dan blijkt dat vaak zo logische adviezen toch in de wind geslagen worden. Er verandert niets. De hulpverlener blijft hoofdschuddend achter met de vraag: Waarom doe je nou niet gewoon wat ik zeg? In dit praktische boek geeft psychologe Hilde Jans aan de hand van tal van dagelijkse voorbeelden antwoord op die vraag. Ze legt uit hoe je mensen het best kunt ondersteunen als ze met een probleem bij je komen. En hoe je ze echt helpt hun gedrag te veranderen: vaak juist níet door te zeggen wat zo voor de hand ligt. Een boek vol tips voor professionele coaches en hulpverleners, én inzichten die iedereen meteen thuis kan toepassen. Want een beetje hulpverlener zijn we allemaal.
Ria heeft al jaren longklachten, maar ze rookt nog steeds. Nogal logisch wat het advies van de hulpverlener zal zijn. Toch? Het lijkt zo simpel. De één zoekt hulp bij een probleem: een ongezonde levensstijl, verslaving, schulden... Dat er iets moet veranderen, is duidelijk. De ander weet wat het beste is om te doen en komt met ideeën en adviezen. Win-win, zou je zeggen. Einde probleem. Maar dan blijkt dat vaak zo logische adviezen toch in de wind geslagen worden. Er verandert niets. De hulpverlener blijft hoofdschuddend achter met de vraag: Waarom doe je nou niet gewoon wat ik zeg? In dit praktische boek geeft psychologe Hilde Jans aan de hand van tal van dagelijkse voorbeelden antwoord op die vraag. Ze legt uit hoe je mensen het best kunt ondersteunen als ze met een probleem bij je komen. En hoe je ze echt helpt hun gedrag te veranderen: vaak juist níet door te zeggen wat zo voor de hand ligt. Een boek vol tips voor professionele coaches en hulpverleners, én inzichten die iedereen meteen thuis kan toepassen. Want een beetje hulpverlener zijn we allemaal.
Auteur | | Hilde Jans |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Psychologie |