Sociale vaardigheden in de Waldorf-pedagogie
Wat heeft school te maken met gebrek aan solidariteit? Rudof Steiner over het misbruiken van andere mensen als middel voor eigen doelen, en de wortels daarvan in de schooltijd. Steiner over twee basale oorzaken van het antisociale. De rol van leraar en lerares.
'Waarom wordt er zoveel over sociale eisen gesproken? Omdat de sociale vanzelfsprekendheden, het voelend medeleven met de mensen zo sterk verlogen is gegaan. ..... Sociaal leven ontbreekt, daarom treedt de sociale idee op zo'n heftige manier in ons tijdperk op. Opvoeden tot het sociale is iets wat veelal onaangeroerd is gebleven. Het is treurig, bedroevend hoe mensen tegenwoordig zonder begrip elkaar voorbij lopen.' Rudolf Steiner
'Pas in de vorige eeuw kwam er steeds meer bewustzijn voor de idee dat wij mensen samen als mensheid een organisme vormen. Maar in veel opzichten handelen we nog steeds alsof die andere mensen er niet zijn. We houden geen rekening met hen, en schrikbarend veel van ons economisch gedrag is in deze zin medogenloos. Er is vooralsnog geen bestendig en betrouwbaar gevoel voor de toestand van mensen die we persoonlijk niet kennen. Uit het oog, uit het hart.' Valentin Wember
Sociale vaardigheden in de Waldorf-pedagogie
Valentin Wember
Auteur | | Valentin Wember |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |