De Lijn - Drie HAL-zusters rond 1900
Het was de Holland-Amerika Lijn – die in 1873 werd opgericht als de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij – in de laatste jaren van de negentiende eeuw voor de wind gegaan. Men had genoeg geld verdiend om de noodzakelijke vernieuwing van de vloot te bekostigen. De directie kon overgaan tot het bestellen van – let wel – drie zusterschepen in één keer.
Het ontwerp voor het drietal kwam van de tekentafels van de Ierse werf Harland & Wolff in Belfast. Aangezien deze werf toen reeds voor al haar hellingen schepen in de planning had staan, kon aldaar niet meteen met de bouw worden begonnen. Daarom ging de Rotterdamse rederij graag in op het aanbod van de Duitse werf Blohm & Voss in Hamburg om het eerste van de drie zusterschepen te bouwen. De andere twee werden enige tijd later door Harland & Wolff zelf in aanbouw genomen. Zodoende hadden “de drie zusters” van de Holland-Amerika Lijn van rond de eeuwwisseling uiteindelijk een Iers-Duitse herkomst. Hun namen waren Potsdam (1900), Rijndam (1901) en Noordam (1902). Statige passagiersschepen die de goede naam van de Holland-Amerika Lijn decennia lang hoog hielden.
Dit boek maakt deel uit van een hele reeks over de Holland-Amerika Lijn. Het accent in deze boeken ligt op het unieke en zeer uitgebreide illustratiemateriaal waarmee het leven van de beroemde Rotterdamse rederij tot leven wordt gebracht.
Guus Dalkmann (1951) heeft bijna zijn hele leven foto’s van de
Holland-Amerika Lijn verzameld. Nu beschikt hij over een unieke collectie. Hij is een groot kenner van de geschiedenis van de rederij, waarover hij in 1998 samen met Albert Schoonderbeek het beroemde boek “125 years of
Holland America Line” schreef.
Het ontwerp voor het drietal kwam van de tekentafels van de Ierse werf Harland & Wolff in Belfast. Aangezien deze werf toen reeds voor al haar hellingen schepen in de planning had staan, kon aldaar niet meteen met de bouw worden begonnen. Daarom ging de Rotterdamse rederij graag in op het aanbod van de Duitse werf Blohm & Voss in Hamburg om het eerste van de drie zusterschepen te bouwen. De andere twee werden enige tijd later door Harland & Wolff zelf in aanbouw genomen. Zodoende hadden “de drie zusters” van de Holland-Amerika Lijn van rond de eeuwwisseling uiteindelijk een Iers-Duitse herkomst. Hun namen waren Potsdam (1900), Rijndam (1901) en Noordam (1902). Statige passagiersschepen die de goede naam van de Holland-Amerika Lijn decennia lang hoog hielden.
Dit boek maakt deel uit van een hele reeks over de Holland-Amerika Lijn. Het accent in deze boeken ligt op het unieke en zeer uitgebreide illustratiemateriaal waarmee het leven van de beroemde Rotterdamse rederij tot leven wordt gebracht.
Guus Dalkmann (1951) heeft bijna zijn hele leven foto’s van de
Holland-Amerika Lijn verzameld. Nu beschikt hij over een unieke collectie. Hij is een groot kenner van de geschiedenis van de rederij, waarover hij in 1998 samen met Albert Schoonderbeek het beroemde boek “125 years of
Holland America Line” schreef.
Auteur | | H. A. Dalkmann |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | |