Beter met conflicten
De directeur van een school krijgt een telefoontje van een verontruste moeder. Haar dochter wil niet meer naar school. Ze is het eindeloze getreiter beu. Na de schooluren gaan de pesterijen verder online. Moeder wil dat de school de daders streng bestraft.
Een leerling wil de klas zonder toestemming verlaten. De leerkracht blokkeert de doorgang, krijgt een duw en stoot het hoofd. Het leerkrachtenkorps wil de leerling schorsen wegens agressie. De leerling en zijn ouders vinden dat de leerkracht de schuld draagt.
Door hun stoere houding intimideert een groepje jongens een aantal van hun klasgenoten. Zij voelen zich niet langer veilig in de klas. De klastitularis gelooft rotsvast in al zijn leerlingen en wil deze dynamiek keren.
Overal waar mensen samenleven, doen zich kleine en grotere conflicten voor. School is daar geen uitzondering op. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn. Alleen schort er iets aan de manier waarop we conflicten aanpakken. We reageren krampachtig, vegen ze onder de mat of schieten in de verdediging. Herstelgericht werken toont een alternatief waar zowel leerling als leerkracht beter van wordt. Beter met conflicten leert je hoe je conflicten aangrijpt als een groeikans voor jezelf en anderen. Hierdoor ontwikkel je gezonde relaties die bijdragen aan een veilig schoolklimaat dat het samen leren en werken beter faciliteert. Met de tools in dit boek kan je meteen aan de slag.
LIGAND (vzw Oranjehuis) is pionier in Vlaanderen in het trainen en ondersteunen van scholen in het omgaan met conflicten. Sinds 2005 ontwikkelen en implementeren zij herstelgericht werken in onderwijs, jeugdzorg, asiel- en detentiecentra. Zij stonden mee aan de wieg van de NAFT-werking (time-out) in onderwijs en leiden jaarlijks tientallen HERGO-moderatoren op die actief zijn in scholen over heel Vlaanderen. Ligand is gelinkt aan een internationaal netwerk van organisaties die de visie en praktijken van herstelgericht werken uitdragen.
Auteur | | Michael Michiels |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |