Vergeten Meesters
Onbekend maakt onbemind: dit geldt zeker voor de Brugse meesters uit de zestiende eeuw. Ambrosius Benson, Lancelot Blondeel, Pieter Pourbus en de familie Claeissens staan in de schaduw van hun voorgangers, de Vlaamse primitieven en hun tijdgenoten uit Antwerpen. De gouden eeuw van Brugge is voorbij en de afzetmarkt veranderd. Met het roemrijke artistieke verleden als inspiratiebron ontstaat er in Brugge een geheel eigen stijl. Hoog tijd voor een focus op deze vergeten meesters!
In het Brugge van de vroege zestiende eeuw heerst een stabiel economisch klimaat dat niet te vergelijken is met de hoogtijdagen uit de vijftiende eeuw. Een kleine maar rijke elite blijft kunst bestellen, maar globaal gezien neemt de vraag af, alhoewel de kwaliteit hoog blijft. Omstreeks diezelfde tijd verzamelen zich een aantal belangrijke humanisten. Erasmus noemt Brugge het 'Athene van het Noorden'. De catalogus biedt een staalkaart van de Brugse artistieke productie van 1525 tot 1625 met werken van Ambrosius Benson, Adriaen Isenbrant, Marcus Gerards, Lancelot Blondeel, Pieter Pourbus, Pieter, Antoon en Gillis Claeissens en Frans Pourbus. Bovendien wordt gefocust op de marketingkeuzes en de zoektocht naar nieuwe doelgroepen door deze kunstenaars. Ongekende topstukken worden samengebracht en bieden een krachtig beeld van inventiviteit in tijden van schaarste.
In het Brugge van de vroege zestiende eeuw heerst een stabiel economisch klimaat dat niet te vergelijken is met de hoogtijdagen uit de vijftiende eeuw. Een kleine maar rijke elite blijft kunst bestellen, maar globaal gezien neemt de vraag af, alhoewel de kwaliteit hoog blijft. Omstreeks diezelfde tijd verzamelen zich een aantal belangrijke humanisten. Erasmus noemt Brugge het 'Athene van het Noorden'. De catalogus biedt een staalkaart van de Brugse artistieke productie van 1525 tot 1625 met werken van Ambrosius Benson, Adriaen Isenbrant, Marcus Gerards, Lancelot Blondeel, Pieter Pourbus, Pieter, Antoon en Gillis Claeissens en Frans Pourbus. Bovendien wordt gefocust op de marketingkeuzes en de zoektocht naar nieuwe doelgroepen door deze kunstenaars. Ongekende topstukken worden samengebracht en bieden een krachtig beeld van inventiviteit in tijden van schaarste.
Auteur | | Anne van Oosterwijk |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |