De vrijheid van de Sudbury Valley School
De Sudbury Valley School is een plek waar kinderen vrij zijn. Hun natuurlijke nieuwsgierigheid is het startpunt voor alles wat er op school gebeurt. Het leren vindt plaats in formele en informele situaties, in grote en kleine groepen of individueel.
De fundamenten van de school zijn eenvoudig:
Alle mensen zijn van nature nieuwsgierig.
Op de lange duur leert het kind het meest efficiƫnt wanneer het zelf de initiatief-nemer in het leerproces is en het leren uit zichzelf voortzet.
Alle mensen zijn creatief als ze vrij gelaten worden om hun eigen unieke talenten te ontwikkelen.
De leeftijdmix onder leerlingen bevordert de groei van alle leden van de groep.
Vrijheid is essentieel voor persoonlijke verantwoordelijkheid.
De Sudbury Valley School is opgericht in de Verenigde Staten in 1968. Al bijna 50 jaar werkt de school met veel succes. Leerlingen die van de school afkomen zijn zeer gewild bij universiteiten en hogescholen, functioneren uitstekend in de maatschappij en zijn gewaardeerde, verantwoordelijke werknemers. Over de hele wereld groeit het aantal Sudbury Valley Scholen, maar tegelijk ondervinden deze scholen soms veel weerstand, door onbegrip en onbekendheid.
Auteur | | Daniel Greenberg |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |