De Kampanje
Vind jij het niet vreemd dat kinderen steeds vaker problemen hebben op school? Deze vraag ligt aan de basis van dit boek en gaat direct naar de kern van hoe ons onderwijs functioneert. Is de manier waarop kinderen onderwezen worden de enige en de beste methode? Of is ze het product van een ingeslepen traditie die geen voeling heeft met wat de jeugd van tegenwoordig bezig houdt?
De Kampanje is een pleidooi voor een andere kijk op onderwijs. De titel staat voor de naam van een school in Nederland. Het type onderwijs waarbij kinderen niet in een mal geperst worden, is afkomstig van de Amerikaanse Sudbury Valley School in Boston. In deze tijd, waarin het debat gevoerd wordt over schoolstandaarden en testen, vormt dit type onderwijs een intrigerend en controversieel alternatief: Kinderen zijn zèlf verantwoordelijk voor hun scholing.
In dit boek schetst Christel Hartkamp-Bakker een inzichtelijk beeld van zowel de ideeën die achter deze onderwijsmethode schuilgaan, als van de dagelijkse praktijk van De Kampanje en de redenen waarom deze bijzondere plaats zo goed werkt voor de kinderen die er naar school gaan.
De Schrijver heeft deze complexe materie op een, naar mijn smaak, plezierig leesbare manier weergegeven. Het boek biedt de mogelijkheid een weloverwogen mening te vormen over hoe onderwijs eruit zou kunnen zien, waarbij we jonge mensen voorbereiden op de samenleving van morgen, niet die van gisteren.
Edwin de Bree, Eigenaar van Ondernemerschap nu!, Oprichter van Sudburyschool De Koers te Beverwijk.
Het is een mooi coherent geheel met passende verwijzingen. Er staan heel degelijke argumenten in voor deze schoolvorm in deze tijd."
Roos David, Lector Pedagogiek, Hogeschool Gent
Christel Hartkamp-Bakker, geologe, is medeoprichter en staflid van De Kampanje.
De Kampanje is een pleidooi voor een andere kijk op onderwijs. De titel staat voor de naam van een school in Nederland. Het type onderwijs waarbij kinderen niet in een mal geperst worden, is afkomstig van de Amerikaanse Sudbury Valley School in Boston. In deze tijd, waarin het debat gevoerd wordt over schoolstandaarden en testen, vormt dit type onderwijs een intrigerend en controversieel alternatief: Kinderen zijn zèlf verantwoordelijk voor hun scholing.
In dit boek schetst Christel Hartkamp-Bakker een inzichtelijk beeld van zowel de ideeën die achter deze onderwijsmethode schuilgaan, als van de dagelijkse praktijk van De Kampanje en de redenen waarom deze bijzondere plaats zo goed werkt voor de kinderen die er naar school gaan.
De Schrijver heeft deze complexe materie op een, naar mijn smaak, plezierig leesbare manier weergegeven. Het boek biedt de mogelijkheid een weloverwogen mening te vormen over hoe onderwijs eruit zou kunnen zien, waarbij we jonge mensen voorbereiden op de samenleving van morgen, niet die van gisteren.
Edwin de Bree, Eigenaar van Ondernemerschap nu!, Oprichter van Sudburyschool De Koers te Beverwijk.
Het is een mooi coherent geheel met passende verwijzingen. Er staan heel degelijke argumenten in voor deze schoolvorm in deze tijd."
Roos David, Lector Pedagogiek, Hogeschool Gent
Christel Hartkamp-Bakker, geologe, is medeoprichter en staflid van De Kampanje.
Auteur | | Ch. Hartkamp-Bakker |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |