Verborgen Afghanistan
Verborgen Afghanistan gaat uitvoerig in op de (kunst)geschiedenis van het
Afghanistan uit de oudheid. Die wordt onthuld door een aantal bijzondere,
grotendeels Franse opgravingen. Het boek richt zich vooral op de sublieme voorwerpen die zijn gevonden bij vier grote projecten. Zij laten zien dat wat nu Afghanistan is, werd beïnvloed door verrassend veel verschillende culturen, tezamen goed voor een prachtige artistieke nalatenschap. Tepe Fullol toont Afghanistan als handelsstation tussen de grote beschavingen van de late bronstijd (ca. 2000 v.Chr.). Ai Khanum getuigt van het hellenisme in deze regio (vierde-tweede eeuw v.Chr.). Tillya-tepe is het gouden pronkjuweel van de begrafenistradities van de nomaden (waarschijnlijk eerste eeuw n.Chr.). En Begram biedt een unieke selectie van onder andere Indiase, Parthische, Griekse en Egyptische kunstobjecten, de meeste gedateerd in de eerste eeuw n.Chr. Ook speciale aandacht voor het spectaculaire verhaal hoe veel objecten terugkeerden in het Nationaal Museum van Afghanistan. Ze waren als voor eeuwig verloren beschouwd, maar bleken geëvacueerd voor een burgeroorlog die twintig jaar voortwoedde. Pas nadat de Taliban waren verjaagd, kwamen ze terug van plaatsen die al die tijd volledig geheim waren gehouden.
Afghanistan uit de oudheid. Die wordt onthuld door een aantal bijzondere,
grotendeels Franse opgravingen. Het boek richt zich vooral op de sublieme voorwerpen die zijn gevonden bij vier grote projecten. Zij laten zien dat wat nu Afghanistan is, werd beïnvloed door verrassend veel verschillende culturen, tezamen goed voor een prachtige artistieke nalatenschap. Tepe Fullol toont Afghanistan als handelsstation tussen de grote beschavingen van de late bronstijd (ca. 2000 v.Chr.). Ai Khanum getuigt van het hellenisme in deze regio (vierde-tweede eeuw v.Chr.). Tillya-tepe is het gouden pronkjuweel van de begrafenistradities van de nomaden (waarschijnlijk eerste eeuw n.Chr.). En Begram biedt een unieke selectie van onder andere Indiase, Parthische, Griekse en Egyptische kunstobjecten, de meeste gedateerd in de eerste eeuw n.Chr. Ook speciale aandacht voor het spectaculaire verhaal hoe veel objecten terugkeerden in het Nationaal Museum van Afghanistan. Ze waren als voor eeuwig verloren beschouwd, maar bleken geëvacueerd voor een burgeroorlog die twintig jaar voortwoedde. Pas nadat de Taliban waren verjaagd, kwamen ze terug van plaatsen die al die tijd volledig geheim waren gehouden.
Auteur | | M. Kleiterp |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |