's Lands werf
Op deze gebombardeerde plek werden sedert 1689 ruim 350 schepen voor de Republiek der Verenigde Nederlanden en later voor het prille Koninkrijk der Nederlanden gebouwd.
’s Lands werf gaat over de geschiedenis van een niet zo bekend, maar historisch zeer belangrijk en interessant stukje Rotterdam. Het eerste exemplaar werd aangeboden door de schrijver, Piet de Ruiter, en Peter Egge namens Uitgeverij Watermerk, aan oud-premier Ruud Lubbers, die het voorwoord schreef. Slechts weinig mensen kennen de rijke geschiedenis die achter de naam ‘s Lands werf schuilgaat. Op deze plek werden sedert 1689 gedurende anderhalve eeuw ruim 350 schepen voor de Republiek der Verenigde Nederlanden en later voor het prille Koninkrijk der Nederlanden gebouwd. Op deze plek stond het imposante zeemagazijn (het ‘paleis’), het latere Rijksentrepot. Tussen 1876 en 1953 vertrokken vanaf het op dezelfde locatie gebouwde Maasstation treinen in oostelijke richting. En het was ook een van de plekken die in mei 1940 tijdens het Duitse bombardement op Rotterdam en de daarop gevolgde brand werd verwoest. Bezoek Napoleon, Tsaar Alexander en Michiel de Ruyter Zo goed als tegenwoordig voor elk officieel bezoek aan Rotterdam de haven op het programma staat, zo werden in vorige eeuwen belangrijke gasten over ’s Lands werf geleid, er langs gevaren en in het ‘paleis’ ontvangen. Het waren in de 17e eeuw de stadhouders en later de koningen Willem I, II en III. Ook Keizer Napoleon Bonaparte en de Russische tsaar Alexander kwamen er in de vroege 19e eeuw op bezoek. Michiel de Ruyter kwam in het midden van de 17e eeuw af en toe naar de Admiraliteitswerf aan het Haringvliet: één van de voorgangers van ’s Lands werf. Op die werf werd namelijk zijn vlaggenschip Zeven Provinciën gebouwd: het schip dat zo’n belangrijke rol heeft gespeeld in de zeeoorlogen met Engeland. De uitvoerige, kleurrijke en vaak anekdotische geschiedenis van drie eeuwen ’s Lands werf en haar bezoekers, van de schepen die er van stapel liepen en van de treinen die van het Maasstation vertrokken: dit alles wordt beschreven in het boek ’s Lands werf. Auteur is Piet de Ruiter, voormalig Tweede-Kamerlid en oud-directeur Economische Zaken van de gemeente Rotterdam. Toen hij eind 2006 op ’s Lands werf kwam wonen, is hij op zoek gegaan naar de herkomst van deze straatnaam. De Ruiter ontdekte in tal van publikaties, boeken en archieven van allerlei aard een enorme hoeveelheid materiaal over de roemrijke geschiedenis van deze bijzondere plek in Rotterdam. Er bleek ook voldoende beeld- en kartografisch materiaal te zijn. Het boek is geïllustreerd met tal van oude prenten, kaarten en foto’s . Journalist/maritiem auteur Bram Oosterwijk, die nogal wat boeken heeft geschreven over de Rotterdamse haven en scheepvaart, deed zowel de eindredactie als de beeldresearch. Het voorwoord werd geschreven door Ruud Lubbers. De vormgeving van het boek is van Sebastiaan de Ruiter, zoon van de auteur. Het boek ’s Lands werf telt 120 pagina’s.
’s Lands werf gaat over de geschiedenis van een niet zo bekend, maar historisch zeer belangrijk en interessant stukje Rotterdam. Het eerste exemplaar werd aangeboden door de schrijver, Piet de Ruiter, en Peter Egge namens Uitgeverij Watermerk, aan oud-premier Ruud Lubbers, die het voorwoord schreef. Slechts weinig mensen kennen de rijke geschiedenis die achter de naam ‘s Lands werf schuilgaat. Op deze plek werden sedert 1689 gedurende anderhalve eeuw ruim 350 schepen voor de Republiek der Verenigde Nederlanden en later voor het prille Koninkrijk der Nederlanden gebouwd. Op deze plek stond het imposante zeemagazijn (het ‘paleis’), het latere Rijksentrepot. Tussen 1876 en 1953 vertrokken vanaf het op dezelfde locatie gebouwde Maasstation treinen in oostelijke richting. En het was ook een van de plekken die in mei 1940 tijdens het Duitse bombardement op Rotterdam en de daarop gevolgde brand werd verwoest. Bezoek Napoleon, Tsaar Alexander en Michiel de Ruyter Zo goed als tegenwoordig voor elk officieel bezoek aan Rotterdam de haven op het programma staat, zo werden in vorige eeuwen belangrijke gasten over ’s Lands werf geleid, er langs gevaren en in het ‘paleis’ ontvangen. Het waren in de 17e eeuw de stadhouders en later de koningen Willem I, II en III. Ook Keizer Napoleon Bonaparte en de Russische tsaar Alexander kwamen er in de vroege 19e eeuw op bezoek. Michiel de Ruyter kwam in het midden van de 17e eeuw af en toe naar de Admiraliteitswerf aan het Haringvliet: één van de voorgangers van ’s Lands werf. Op die werf werd namelijk zijn vlaggenschip Zeven Provinciën gebouwd: het schip dat zo’n belangrijke rol heeft gespeeld in de zeeoorlogen met Engeland. De uitvoerige, kleurrijke en vaak anekdotische geschiedenis van drie eeuwen ’s Lands werf en haar bezoekers, van de schepen die er van stapel liepen en van de treinen die van het Maasstation vertrokken: dit alles wordt beschreven in het boek ’s Lands werf. Auteur is Piet de Ruiter, voormalig Tweede-Kamerlid en oud-directeur Economische Zaken van de gemeente Rotterdam. Toen hij eind 2006 op ’s Lands werf kwam wonen, is hij op zoek gegaan naar de herkomst van deze straatnaam. De Ruiter ontdekte in tal van publikaties, boeken en archieven van allerlei aard een enorme hoeveelheid materiaal over de roemrijke geschiedenis van deze bijzondere plek in Rotterdam. Er bleek ook voldoende beeld- en kartografisch materiaal te zijn. Het boek is geïllustreerd met tal van oude prenten, kaarten en foto’s . Journalist/maritiem auteur Bram Oosterwijk, die nogal wat boeken heeft geschreven over de Rotterdamse haven en scheepvaart, deed zowel de eindredactie als de beeldresearch. Het voorwoord werd geschreven door Ruud Lubbers. De vormgeving van het boek is van Sebastiaan de Ruiter, zoon van de auteur. Het boek ’s Lands werf telt 120 pagina’s.
Auteur | | Bram Oosterwijk |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Geschiedenis |