Opgroeien in een horende wereld
Dove kinderen en adolescenten groeien op in een unieke wereld: de wereld van de horende mens. Daardoor kan de communicatie tussen opgroeiende dove kinderen en hun opvoedingsomgeving belemmerd zijn, wat weer van invloed is op hun ontwikkeling.
In dit boek wordt duidelijk gemaakt dat psychische hulpverlening aan dove kinderen en adolescenten tot gevolg heeft dat de hulpverlener zijn werkwijze zal moeten aanpassen. Hij krijgt te maken met uiteenlopende vormen van communicatie, heel specifieke ontwikkelingsomstandigheden en ook cultuurverschillen spelen een rol. Hij moet specifieke vaardigheden en deskundigheden gaan ontwikkelen.
Dit boek dient hiervoor als bron.
Met Opgroeien in een horende wereld , dat als een standaardwerk in de Nederlandse literatuur kan worden gezien, zijn gegevens overzichtelijk bijeen gebracht over de ontwikkeling, problemen, mogelijkheden en moeilijkheden van diagnostiek van en hulpverlening aan dove kinderen en adolescenten. Door het praktijkgerichte karakter geeft dit boek directe handreikingen voor het omgaan met en het begrijpen van dove kinderen en adolescenten, zowel bij de opvoeding als in de hulpverlening.
Door de jaren heen is dit boek verplichte literatuur geworden voor een ieder die betrokken is bij de hulpverlening aan dove kinderen en jongeren, zowel in de geestelijke gezondheidszorg als in de scholen en internaten voor doven.
Evelien de Jong, orthopedagoog en Germaine Beck, ontwikkelingspsycholoog hebben beide jarenlange ervaring op het gebied van de begeleiding van gezinnen met een jong doof kind. Zij publiceerden over vele aspecten van de ontwikkeling van dove kinderen. Tevens ontwikkelden zij zorgprodukten die het huidige gezinsbegeleidingsaanbod in Nederland mede hebben vormgegeven.
Evelien de Jong ontwikkelde onder andere de cursus Omgaan met je dove kind , een oudercursus gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge dove en ernstig slechthorende kinderen.
Germaine Beck was onder andere betrokken bij de introductie van de eerste tweetalige peutergroep, cursussen voor voorlezen aan dove kinderen, vernieuwingen in de diagnostiek van (meervoudig gehandicapte) dove kinderen en de ontwikkeling van een opvoedingscursus voor dove ouders.
In dit boek wordt duidelijk gemaakt dat psychische hulpverlening aan dove kinderen en adolescenten tot gevolg heeft dat de hulpverlener zijn werkwijze zal moeten aanpassen. Hij krijgt te maken met uiteenlopende vormen van communicatie, heel specifieke ontwikkelingsomstandigheden en ook cultuurverschillen spelen een rol. Hij moet specifieke vaardigheden en deskundigheden gaan ontwikkelen.
Dit boek dient hiervoor als bron.
Met Opgroeien in een horende wereld , dat als een standaardwerk in de Nederlandse literatuur kan worden gezien, zijn gegevens overzichtelijk bijeen gebracht over de ontwikkeling, problemen, mogelijkheden en moeilijkheden van diagnostiek van en hulpverlening aan dove kinderen en adolescenten. Door het praktijkgerichte karakter geeft dit boek directe handreikingen voor het omgaan met en het begrijpen van dove kinderen en adolescenten, zowel bij de opvoeding als in de hulpverlening.
Door de jaren heen is dit boek verplichte literatuur geworden voor een ieder die betrokken is bij de hulpverlening aan dove kinderen en jongeren, zowel in de geestelijke gezondheidszorg als in de scholen en internaten voor doven.
Evelien de Jong, orthopedagoog en Germaine Beck, ontwikkelingspsycholoog hebben beide jarenlange ervaring op het gebied van de begeleiding van gezinnen met een jong doof kind. Zij publiceerden over vele aspecten van de ontwikkeling van dove kinderen. Tevens ontwikkelden zij zorgprodukten die het huidige gezinsbegeleidingsaanbod in Nederland mede hebben vormgegeven.
Evelien de Jong ontwikkelde onder andere de cursus Omgaan met je dove kind , een oudercursus gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge dove en ernstig slechthorende kinderen.
Germaine Beck was onder andere betrokken bij de introductie van de eerste tweetalige peutergroep, cursussen voor voorlezen aan dove kinderen, vernieuwingen in de diagnostiek van (meervoudig gehandicapte) dove kinderen en de ontwikkeling van een opvoedingscursus voor dove ouders.
Auteur | | G. Beck |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |