NZH
De op het Malieveld rangerende Blauwe Tram, en de Gele Tram, die van de Turfmarkt vertrok, hadden daarbij beslist de voorkeur!
Toen door een verhuizing naar Heemskerk de Residentie moest worden verlaten, werd de liefde voor Den Haag en zijn trams alleen maar groter. Nu moesten vakanties en vrije dagen worden benut om een bezoekje te kunnen brengen aan Den Haag en zijn trams.
Toen in 1960/1961 de Blauwe en Gele Tram voorgoed verdwenen, ontwikkelde de hobby zich verder in het verzamelen van foto's en het onderzoeken van de geschiedenis van NZH en HTM.
Praktijkkennis werd opgedaan bij de restauratie van het Boedapestrrijtuig B 412 te Voorburg, waaraan de Heer van Kamp werkte van 1976 tot 1984.
Na het bestuderen van historisch materiaal, en het leggen van de nodige contacten, verscheen in 1986 zijn eerste boek over de Bollenlijn. Hier bleef het echter niet bij, want nadien verschenen van zijn hand De Gele Tram, De Haagse Tram, Vaarwel Blauwe Tram, Retourtje Wassenaar, Op het spoor van de Blauwe Tram deel I en II, en Toen de tram nog reed in Leiden.
Dat de Heer van Kamp nu een boek over autobussen heeft samengesteld, wil niet zeggen dat de belangstelling voor trams is verdwenen. Zijn brede interesse in het openbaar vervoer heeft bij hem ook de belangstelling voor autobussen doen toenemen, en als medewerker aan het NZH Vervoer Museum te Haarlem kwam hij in het fotoarchief genoeg materiaal tegen om er een boek mee samen te stellen.
De korte geschiedenis van het trambedrijf en de uitgebreide geschiedenis van het busbedrijf kunt u nu volgen in:
Tussen Tram en Bus.
Toen door een verhuizing naar Heemskerk de Residentie moest worden verlaten, werd de liefde voor Den Haag en zijn trams alleen maar groter. Nu moesten vakanties en vrije dagen worden benut om een bezoekje te kunnen brengen aan Den Haag en zijn trams.
Toen in 1960/1961 de Blauwe en Gele Tram voorgoed verdwenen, ontwikkelde de hobby zich verder in het verzamelen van foto's en het onderzoeken van de geschiedenis van NZH en HTM.
Praktijkkennis werd opgedaan bij de restauratie van het Boedapestrrijtuig B 412 te Voorburg, waaraan de Heer van Kamp werkte van 1976 tot 1984.
Na het bestuderen van historisch materiaal, en het leggen van de nodige contacten, verscheen in 1986 zijn eerste boek over de Bollenlijn. Hier bleef het echter niet bij, want nadien verschenen van zijn hand De Gele Tram, De Haagse Tram, Vaarwel Blauwe Tram, Retourtje Wassenaar, Op het spoor van de Blauwe Tram deel I en II, en Toen de tram nog reed in Leiden.
Dat de Heer van Kamp nu een boek over autobussen heeft samengesteld, wil niet zeggen dat de belangstelling voor trams is verdwenen. Zijn brede interesse in het openbaar vervoer heeft bij hem ook de belangstelling voor autobussen doen toenemen, en als medewerker aan het NZH Vervoer Museum te Haarlem kwam hij in het fotoarchief genoeg materiaal tegen om er een boek mee samen te stellen.
De korte geschiedenis van het trambedrijf en de uitgebreide geschiedenis van het busbedrijf kunt u nu volgen in:
Tussen Tram en Bus.
Auteur | | A. van Kamp |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | |