Fires
Stromingen in de Moderne Kunst
Deze serie, die Uitgeverij THOTH in samenwerking met de Tate Gallery Londen uitbrengt, bespreekt de belangrijkste kunststromingen van de twintigste eeuw. Elk deel bevat illustraties (bijna allemaal in kleur) van werken uit beroemde collecties van over de hele wereld. De realistische kunst van de twintigste eeuw is opvallend divers. Een overkoepelende stijl ontbreekt, evenals manifesten en regels. Toch is er een gemeenschappelijk aspect: een voorliefde voor de moderne wereld en voor de dingen zoals ze zijn. In dit boek wordt het realisme in Europa en Amerika besproken, met als uitgangspunt de negentiende-eeuwse ideeën van de Fransman Gustave Courbet. De realistische visie is onder meer te zien in de werken van Georg Grosz, die het stadsleven tijdens de Weimar -Republiek vastlegde, en in de bijzonder scherpe en gedetailleerde doeken van Edward Hopper en Grant Wood. De auteur gaat ook in op het zogenaamde 'sociaal-realisme' uit de Sovjet-Unie en op de positie van Duitse kunstenaars die niet aan de academisch -realistische eisen van de nazi's voldeden. Hij beschrijft de Franse en Italiaanse schilderkunst tijdens het interbellum, maar ook de politieke visie van de Mexicaanse muralist Diego Rivera. Ook het werk van Britse realisten zoals Stanley Spencer en Lucian Freud en popartkunstenaars als Richard Hamilton en Andy Warhol wordt uitgebreid besproken.
Deze serie, die Uitgeverij THOTH in samenwerking met de Tate Gallery Londen uitbrengt, bespreekt de belangrijkste kunststromingen van de twintigste eeuw. Elk deel bevat illustraties (bijna allemaal in kleur) van werken uit beroemde collecties van over de hele wereld. De realistische kunst van de twintigste eeuw is opvallend divers. Een overkoepelende stijl ontbreekt, evenals manifesten en regels. Toch is er een gemeenschappelijk aspect: een voorliefde voor de moderne wereld en voor de dingen zoals ze zijn. In dit boek wordt het realisme in Europa en Amerika besproken, met als uitgangspunt de negentiende-eeuwse ideeën van de Fransman Gustave Courbet. De realistische visie is onder meer te zien in de werken van Georg Grosz, die het stadsleven tijdens de Weimar -Republiek vastlegde, en in de bijzonder scherpe en gedetailleerde doeken van Edward Hopper en Grant Wood. De auteur gaat ook in op het zogenaamde 'sociaal-realisme' uit de Sovjet-Unie en op de positie van Duitse kunstenaars die niet aan de academisch -realistische eisen van de nazi's voldeden. Hij beschrijft de Franse en Italiaanse schilderkunst tijdens het interbellum, maar ook de politieke visie van de Mexicaanse muralist Diego Rivera. Ook het werk van Britse realisten zoals Stanley Spencer en Lucian Freud en popartkunstenaars als Richard Hamilton en Andy Warhol wordt uitgebreid besproken.
Auteur | | James Malpas |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Kunst & Fotografie |