Ouders in de school
Herziene uitgave! Met:
- de nieuwste inzichten uit (inter)nationaal onderzoek,
- relevante trends,
- vele praktische bijlagen op cd-rom.
Peter de Vries (1965) volgde de pabo en de Hogere Kaderopleiding Pedagogiek. Hij was bijna tien jaar leraar in het basisonderwijs en in het speciaal bassionderwijs. Daarna werkte hij als locatiemanager op een orthopedagogisch dagcentrum voor kinderen van 0-16 jaar met een verstandelijke en een lichamelijke beperking. Tegelijkertijd had hij zijn eigen praktijk als mediator tussen ouders en scholen in primair en voortgezet onderwijs. Sinds 2003 werkt De Vries als seniorconsultant, trainer en coach bij CPS onderwijsontwikkeling en advies. Hij komt daarnaast zelf als ouder vaak op school.
Vanuit deze ervaringen schreef De Vries dit handboek. Het is dan ook een praktisch boek geworden, vol informatie, idee tips en studenten van pabos en lerarenopleidingen. De Vries schreef eerder Praktijkonderwijs en ouders hand in hand en M ouders kom je verder, ouders in het bassionderwijs.
Om ouders kunnen scholen niet meer heen. De rol van ouders in het onderwijs is de laatste tijd ingrijpend veranderd. Ze hebben meer inspraak gekregen door wettelijke veranderingen, ze zijn kritischer dan vroeger en scholen moeten steeds vaker verantwoording afleggen, niet alleen aan de inspectie, maar ook aan ouders. Een school die ouders buiten de deur wil houden, doet zichzelf te kort. Goed contact tussen ouders en school levert winst op voor iedereen: de school, ouders en vooral de leerling. Maar niet elke leraar vindt het makkelijk om met ouders om te gaan.
Met behulp van dit handboek kunnen scholen en leraren de relatie met ouders vormgeven op een manier die bij hen past. Het biedt achtergrondinformatie over ouders: over rollen die ze op school (kunnen) innemen en over de manier waarop ze kunnen reageren als hun kind een probleem heeft. Het boek geeft ook achtergrondinformatie over scholen: verschillende types scholen gaan op verschillende manieren met ouders om. Daarnaast wordt er veel praktische informatie gegeven over de manier waarop een school ouderbetrokkenheid kan inrichten. De school kan vervolgens zelf aan de slag met behulp van onder andere voorbeeldbrieven, een zelfscan, formats voor gespreksverslagen, voorbeelden van oudercontracten en ouderenqu s. Het boek is niet alleen bedoeld voor leraren die al in het onderwijs werken, maar ook als studieboek voor studenten aan pabos en lerarenopleidingen.
- de nieuwste inzichten uit (inter)nationaal onderzoek,
- relevante trends,
- vele praktische bijlagen op cd-rom.
Peter de Vries (1965) volgde de pabo en de Hogere Kaderopleiding Pedagogiek. Hij was bijna tien jaar leraar in het basisonderwijs en in het speciaal bassionderwijs. Daarna werkte hij als locatiemanager op een orthopedagogisch dagcentrum voor kinderen van 0-16 jaar met een verstandelijke en een lichamelijke beperking. Tegelijkertijd had hij zijn eigen praktijk als mediator tussen ouders en scholen in primair en voortgezet onderwijs. Sinds 2003 werkt De Vries als seniorconsultant, trainer en coach bij CPS onderwijsontwikkeling en advies. Hij komt daarnaast zelf als ouder vaak op school.
Vanuit deze ervaringen schreef De Vries dit handboek. Het is dan ook een praktisch boek geworden, vol informatie, idee tips en studenten van pabos en lerarenopleidingen. De Vries schreef eerder Praktijkonderwijs en ouders hand in hand en M ouders kom je verder, ouders in het bassionderwijs.
Om ouders kunnen scholen niet meer heen. De rol van ouders in het onderwijs is de laatste tijd ingrijpend veranderd. Ze hebben meer inspraak gekregen door wettelijke veranderingen, ze zijn kritischer dan vroeger en scholen moeten steeds vaker verantwoording afleggen, niet alleen aan de inspectie, maar ook aan ouders. Een school die ouders buiten de deur wil houden, doet zichzelf te kort. Goed contact tussen ouders en school levert winst op voor iedereen: de school, ouders en vooral de leerling. Maar niet elke leraar vindt het makkelijk om met ouders om te gaan.
Met behulp van dit handboek kunnen scholen en leraren de relatie met ouders vormgeven op een manier die bij hen past. Het biedt achtergrondinformatie over ouders: over rollen die ze op school (kunnen) innemen en over de manier waarop ze kunnen reageren als hun kind een probleem heeft. Het boek geeft ook achtergrondinformatie over scholen: verschillende types scholen gaan op verschillende manieren met ouders om. Daarnaast wordt er veel praktische informatie gegeven over de manier waarop een school ouderbetrokkenheid kan inrichten. De school kan vervolgens zelf aan de slag met behulp van onder andere voorbeeldbrieven, een zelfscan, formats voor gespreksverslagen, voorbeelden van oudercontracten en ouderenqu s. Het boek is niet alleen bedoeld voor leraren die al in het onderwijs werken, maar ook als studieboek voor studenten aan pabos en lerarenopleidingen.
Auteur | | P. de Vries |
Taal | | Nederlands |
Type | | Hardcover |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |