Een romantische kijk
Publicatie bij de tentoonstelling in het Haags Gemeentemuseum van 26/3/2011- 5/6/2011.
Het begin van de negentiende eeuw was een turbulente tijd: de eeuwenlange zekerheden van het Ancien Régime waren nog maar net van de kaart geveegd door de Franse Revolutie en heel Europa kreeg al meteen te maken met de Napoleontische Oorlogen. Er kwamen nieuwe sociale klassen naar voren: de burgerij en de arbeiders. Liberalisme en de Industriële revolutie breken door. Met andere woorden, de hele maatschappij was in sneltreinvaart aan het veranderen. Deze overgang was niet in het minst te voelen in de artistieke wereld. Als reactie op het rationele van de 18e eeuwse verlichting ontstond er een tegenbeweging die nadruk wou leggen op het gevoel, op de mystiek van het verleden, de passie en hartstochten: de Romantiek. Deze reactie is in heel Europa voelbaar maar toch omvat de huidige canon van romantische schilders slechts een handvol namen als William Turner, John Constable, Théodore Gericault of Eugène Delacroix. De volledige romantische schilderkunst uit de Lage Landen is echter langzaam verdwenen uit het collectieve
geheugen. De kunstenaars van deze weinig gekende romantische schilderschool muntten uit in techniek en vervaardigden pittoreske en sublieme pareltjes. Werken van Barend Cornelis Koekkoek, Andreas Schelfhout, David de Noter, Fredrik Marinus Kruseman, Jacob Abels, Basile de Loose, Petrus van Schendel zullen in Een Romantische Kijk te zien zijn. De tentoonstelling en de catalogus worden opgebouwd rond vijf thema's of genres: de genrestukken, de architectuurstukken, de landschap, de marine en de nocturnes.
Het begin van de negentiende eeuw was een turbulente tijd: de eeuwenlange zekerheden van het Ancien Régime waren nog maar net van de kaart geveegd door de Franse Revolutie en heel Europa kreeg al meteen te maken met de Napoleontische Oorlogen. Er kwamen nieuwe sociale klassen naar voren: de burgerij en de arbeiders. Liberalisme en de Industriële revolutie breken door. Met andere woorden, de hele maatschappij was in sneltreinvaart aan het veranderen. Deze overgang was niet in het minst te voelen in de artistieke wereld. Als reactie op het rationele van de 18e eeuwse verlichting ontstond er een tegenbeweging die nadruk wou leggen op het gevoel, op de mystiek van het verleden, de passie en hartstochten: de Romantiek. Deze reactie is in heel Europa voelbaar maar toch omvat de huidige canon van romantische schilders slechts een handvol namen als William Turner, John Constable, Théodore Gericault of Eugène Delacroix. De volledige romantische schilderkunst uit de Lage Landen is echter langzaam verdwenen uit het collectieve
geheugen. De kunstenaars van deze weinig gekende romantische schilderschool muntten uit in techniek en vervaardigden pittoreske en sublieme pareltjes. Werken van Barend Cornelis Koekkoek, Andreas Schelfhout, David de Noter, Fredrik Marinus Kruseman, Jacob Abels, Basile de Loose, Petrus van Schendel zullen in Een Romantische Kijk te zien zijn. De tentoonstelling en de catalogus worden opgebouwd rond vijf thema's of genres: de genrestukken, de architectuurstukken, de landschap, de marine en de nocturnes.
(Eng. ed: ISBN 9789061533511, Germ. ed: ISBN 9789061533528, French ed: ISBN 9789061533504)
Het begin van de negentiende eeuw was een turbulente tijd: de eeuwenlange zekerheden van het Ancien Régime waren nog maar net van de kaart geveegd door de Franse Revolutie en heel Europa kreeg al meteen te maken met de Napoleontische Oorlogen. Er kwamen nieuwe sociale klassen naar voren: de burgerij en de arbeiders. Liberalisme en de Industriële revolutie breken door. Met andere woorden, de hele maatschappij was in sneltreinvaart aan het veranderen. Deze overgang was niet in het minst te voelen in de artistieke wereld. Als reactie op het rationele van de 18e eeuwse verlichting ontstond er een tegenbeweging die nadruk wou leggen op het gevoel, op de mystiek van het verleden, de passie en hartstochten: de Romantiek. Deze reactie is in heel Europa voelbaar maar toch omvat de huidige canon van romantische schilders slechts een handvol namen als William Turner, John Constable, Théodore Gericault of Eugène Delacroix. De volledige romantische schilderkunst uit de Lage Landen is echter langzaam verdwenen uit het collectieve
geheugen. De kunstenaars van deze weinig gekende romantische schilderschool muntten uit in techniek en vervaardigden pittoreske en sublieme pareltjes. Werken van Barend Cornelis Koekkoek, Andreas Schelfhout, David de Noter, Fredrik Marinus Kruseman, Jacob Abels, Basile de Loose, Petrus van Schendel zullen in Een Romantische Kijk te zien zijn. De tentoonstelling en de catalogus worden opgebouwd rond vijf thema's of genres: de genrestukken, de architectuurstukken, de landschap, de marine en de nocturnes.
Het begin van de negentiende eeuw was een turbulente tijd: de eeuwenlange zekerheden van het Ancien Régime waren nog maar net van de kaart geveegd door de Franse Revolutie en heel Europa kreeg al meteen te maken met de Napoleontische Oorlogen. Er kwamen nieuwe sociale klassen naar voren: de burgerij en de arbeiders. Liberalisme en de Industriële revolutie breken door. Met andere woorden, de hele maatschappij was in sneltreinvaart aan het veranderen. Deze overgang was niet in het minst te voelen in de artistieke wereld. Als reactie op het rationele van de 18e eeuwse verlichting ontstond er een tegenbeweging die nadruk wou leggen op het gevoel, op de mystiek van het verleden, de passie en hartstochten: de Romantiek. Deze reactie is in heel Europa voelbaar maar toch omvat de huidige canon van romantische schilders slechts een handvol namen als William Turner, John Constable, Théodore Gericault of Eugène Delacroix. De volledige romantische schilderkunst uit de Lage Landen is echter langzaam verdwenen uit het collectieve
geheugen. De kunstenaars van deze weinig gekende romantische schilderschool muntten uit in techniek en vervaardigden pittoreske en sublieme pareltjes. Werken van Barend Cornelis Koekkoek, Andreas Schelfhout, David de Noter, Fredrik Marinus Kruseman, Jacob Abels, Basile de Loose, Petrus van Schendel zullen in Een Romantische Kijk te zien zijn. De tentoonstelling en de catalogus worden opgebouwd rond vijf thema's of genres: de genrestukken, de architectuurstukken, de landschap, de marine en de nocturnes.
(Eng. ed: ISBN 9789061533511, Germ. ed: ISBN 9789061533528, French ed: ISBN 9789061533504)
Auteur | | Peter Carpreau |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Kunst & Fotografie |