Anders kijken naar kinderen - Filosofie van de kinderjaren
Anders kijken naar kinderen - Filosofie van de kinderjaren 1e druk is een boek van Gareth B. Matthews uitgegeven bij Uitgeverij Lemniscaat. ISBN 9789060699935
Wat is een kind eigenlijk? Hoe verloopt ontwikkeling? 'Van primitief wezen naar beschaafde volwassene', zullen velen geneigd zijn te antwoorden; dit is immers een geruststellende gedachte! Of zitten de zaken misschien aanmerkelijk gecompliceerder in elkaar?
Gareth Matthews, schrijver van Filosofie van de kinderjaren, nodigt ons uit eens onbevooroordeeld naar kinderen te kijken. Dat levert een verrassend beeld op.
Kinderen, ontdekt hij, ontwikkelen zich helemaal niet volgens de bijna heilig verklaarde theorie van Jean Piaget, en hun morele ontwikkeling verloopt al evenmin volgens de idee n van Lawrence Kohlberg. Kinderen zijn, ook op jonge leeftijd, tot veel meer in staat dan je zou denken.
Voor Matthews als filosoof leidt dit tot de conclusie dat het tijd wordt `een filosofie van de kinderjaren' te ontwikkelen, analoog aan bijvoorbeeld de filosofie van de wetenschap, van de kunst, enzovoort.
Voor menige opvoeder en docent is het lezen van dit boek aanleiding om met kritische ogen te kijken naar onze uitgangspunten van opvoeding en onderwijs, en misschien ook wel naar onze houding ten opzichte van kinderen.
Wat is een kind eigenlijk? Hoe verloopt ontwikkeling? 'Van primitief wezen naar beschaafde volwassene', zullen velen geneigd zijn te antwoorden; dit is immers een geruststellende gedachte! Of zitten de zaken misschien aanmerkelijk gecompliceerder in elkaar?
Gareth Matthews, schrijver van Filosofie van de kinderjaren, nodigt ons uit eens onbevooroordeeld naar kinderen te kijken. Dat levert een verrassend beeld op.
Kinderen, ontdekt hij, ontwikkelen zich helemaal niet volgens de bijna heilig verklaarde theorie van Jean Piaget, en hun morele ontwikkeling verloopt al evenmin volgens de idee n van Lawrence Kohlberg. Kinderen zijn, ook op jonge leeftijd, tot veel meer in staat dan je zou denken.
Voor Matthews als filosoof leidt dit tot de conclusie dat het tijd wordt `een filosofie van de kinderjaren' te ontwikkelen, analoog aan bijvoorbeeld de filosofie van de wetenschap, van de kunst, enzovoort.
Voor menige opvoeder en docent is het lezen van dit boek aanleiding om met kritische ogen te kijken naar onze uitgangspunten van opvoeding en onderwijs, en misschien ook wel naar onze houding ten opzichte van kinderen.
Auteur | | Gareth B. Matthews |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |