Stichting lezen reeks 19 - Zo doen wij dat nu eenmaal

Stichting lezen reeks 19 - Zo doen wij dat nu eenmaal

Een op de drie basisscholen in Nederland draagt de protestants-christelijke signatuur. Het merendeel hiervan is 'open' protestants-christelijk. Dit zijn scholen met een levensbeschouwelijk gemengde leerlingenpopulatie en een open visie op hun christelijke identiteit. Toch ontbreken ook op deze scholen populaire kinderboeken, bijvoorbeeld over tovenarij, vaak in de boekencollectie. Dat is des te opmerkelijker in het licht van de protestantse leestraditie waarin niet het weghouden van boeken, maar het zelf leren kiezen, een vooraanstaande plaats inneemt. Erna van Koeven, lerarenopleider aan een lerarenopleiding basisonderwijs, is voor haar proefschrift op vier open protestants-christelijke basisscholen nagegaan welke literatuuropvattingen leerkrachten hebben en hoe zij die meewegen in de boeken die zij selecteren en in de manier waarop zij met boeken werken. De titel Zo doen wij dat nu eenmaal geeft aan dat de literatuuropvattingen op open protestants-christelijke basisscholen vaak impliciet blijven: ze vinden geen basis in een bredere visie op de leescultuur op school, op de vormgeving van de levensbeschouwelijke schoolidentiteit of op onderwijs met pedagogische kwaliteit. Dit boek zal binnen bijzondere basisscholen, maar ook daarbuiten, voor veel discussie over en reflectie op het literatuuronderwijs zorgen.

Auteur | Erna van Koeven
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789463010542
Boekomslag voor ISBN: 9789463011495
Boekomslag voor ISBN: 9789024433940
Boekomslag voor ISBN: 9789059729933
Boekomslag voor ISBN: 9789059724235
Boekomslag voor ISBN: 9789059729063


Boekn ©