Zorgmanagement - L2 zorg
Lean heeft zijn intrede gedaan in menige zorginstelling. Lean is een managementfilosofie om elke dag en met iedereen in de organisatie doelgericht te verbeteren om tot reductie van verspilling in processen te komen. Dit boek gaat over lean in de zorg. In het bijzonder gaat het over de eisen die aan 'de lijn' worden gesteld om de toepassing van lean tot een succes te maken. Kjeld Aij en Bas Lohman ervaren dagelijks de resultaten, maar ook de weerstanden en knelpunten die het invoeren van lean oplevert. De rol van de leidinggevende is hierbij essentieel. Maar wat maakt een echte lean leider en wat zijn de verschillen met 'traditioneel management'? Daarover gaat dit boek. Het is een zoektocht naar de eigenschappen van een lean leider en het gedrag dat hij tentoonspreidt. De casus van het fictieve UMC Zorgelo vormt de rode draad in dit boek. Over de schouder van Jeanine Dekker, afdelingshoofd Spoedeisende Hulp, zien we hoe het welslagen van lean staat of valt met het (voorbeeld)gedrag van haar en haar collega-leidinggevenden. Daarbij worden de essentiƫle aspecten van leiderschap, management, organisatiekunde en communicatie apart belicht. Zo biedt dit boek behalve een praktische leidraad ook theoretische verdieping, waarbij telkens bruggen tussen praktijk en theorie worden geslagen. L2 Zorg is bedoeld voor elke leidinggevende en manager in de zorg die verantwoordelijkheid wil nemen voor een duurzame en effectieve toepassing van de principes van lean. Dit boek onderscheidt zich van andere publicaties over lean omdat het - voor een belangrijk deel in een verhalende stijl - een zoektocht beschrijft naar de essentie en succesfactoren van lean in relatie tot leiderschap in de zorg.
Auteur | | Kjeld Aij |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Gezondheid & Lichaam |