Muzisch-agogisch begeleiden in de hulpverlening
Dit boek vervangt het boek met de gelijknamige titel en het ISBN 978-90-2441-425-3. Het boek is ongewijzigd bijgedrukt, maar heeft een ander ISBN en logo gekregen. Voorheen werd het uitgegeven bij Uitgeverij Nelissen, sinds 2010 maakt het boek onderdeel uit van het fonds van Boom Lemma uitgevers. Aan de inhoud is niets gewijzigd.
In het hanteren van kunstzinnige middelen laten we iets zien van onze binnenkant, van dieper liggende emoties en gevoelens. Dit boek biedt de hulpverlener theorie- en praktijkmateriaal om de hulpvrager op het gevoelsniveau te bereiken en te begeleiden. De auteur waagt zich aan een omschrijving van het begrip "kwaliteit", een begrip dat grote gevolgen heeft voor de manier van werken. Hij pleit van daaruit voor een ruimer gebruik van muzische middelen, omdat deze fysieke, emotionele, mentale en spirituele laag in de mens aanraken. Dit is nogal uitdagend in een tijd waarin gespreksvoering bovenaan de ranglijst van werkwijzen staat.
Hij bespreekt o.a. dans, muziek en spel, maar ook rituelen, natuurbeleving en humor en geeft een duidelijke theoretische onderbouwing voor het gebruik van deze menselijke uitingsvormen. Hij propageert, in het spoor van de visitatiecommissie SPH, een muzische agogiek. De vele oefeningen en de bij dit boek meegeleverde cd, zetten de student aan het werk, met name bij het ontwikkelen van de voor het sociaal-agogische gebied zo belangrijke grondhouding.
In het hanteren van kunstzinnige middelen laten we iets zien van onze binnenkant, van dieper liggende emoties en gevoelens. Dit boek biedt de hulpverlener theorie- en praktijkmateriaal om de hulpvrager op het gevoelsniveau te bereiken en te begeleiden. De auteur waagt zich aan een omschrijving van het begrip "kwaliteit", een begrip dat grote gevolgen heeft voor de manier van werken. Hij pleit van daaruit voor een ruimer gebruik van muzische middelen, omdat deze fysieke, emotionele, mentale en spirituele laag in de mens aanraken. Dit is nogal uitdagend in een tijd waarin gespreksvoering bovenaan de ranglijst van werkwijzen staat.
Hij bespreekt o.a. dans, muziek en spel, maar ook rituelen, natuurbeleving en humor en geeft een duidelijke theoretische onderbouwing voor het gebruik van deze menselijke uitingsvormen. Hij propageert, in het spoor van de visitatiecommissie SPH, een muzische agogiek. De vele oefeningen en de bij dit boek meegeleverde cd, zetten de student aan het werk, met name bij het ontwikkelen van de voor het sociaal-agogische gebied zo belangrijke grondhouding.
Auteur | | Jan-Willem Van De Velde |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Psychologie |