Professioneel omgaan met hoogbegaafden
Steeds meer hogescholen, PABO's en schoolbegeleidingsdiensten verzorgen modules en cursussen met betrekkingen tot hoogbegaafdheid. Kenmerk van deze cursussen is dat er geen algemene leerdoelen bestaan, er geen landelijke richtlijnen zijn en docenten niet over geschikt cursusmateriaal beschikken. Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs biedt, naast uniformering van het cursusaanbod, een stapsgewijze instructie voor (aankomende) leerkrachten. Uitgelegd wordt hoe zij een traject van individuele leerlingbegeleiding voor hoogbegaafde leerlingen kunnen opzetten.
In tien lessen komen alle facetten van het omgaan met hoogbegaafde leerlingen aan de orde. Achtereenvolgens behandelen de auteurs de volgende onderwerpen: wat is hoogbegaafdheid?, signalering en diagnostiek, aanpassingen in en aanvullingen op de reguliere leerstof, vervroegde doorstroming, onderpresteren, werkwijze in groep 1 en 2, interfererende problematiek, aanleggen van een zorgdossier en beleid voor hoogbegaafde leerlingen. Iedere les bevat verwerkingsvragen en werkopdrachten die gekoppeld zijn aan de praktijk.
Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs biedt pedagogiek- en didactiekdocenten alle informatie die zij nodig hebben om een goede cursus te geven. Het boek is zeer geschikt als cursusboek voor een module hoogbegaafdheid in het PABO-programma en kan tevens goed gebruikt worden voor nascholingsprojecten over hoogbegaafdheid.
In tien lessen komen alle facetten van het omgaan met hoogbegaafde leerlingen aan de orde. Achtereenvolgens behandelen de auteurs de volgende onderwerpen: wat is hoogbegaafdheid?, signalering en diagnostiek, aanpassingen in en aanvullingen op de reguliere leerstof, vervroegde doorstroming, onderpresteren, werkwijze in groep 1 en 2, interfererende problematiek, aanleggen van een zorgdossier en beleid voor hoogbegaafde leerlingen. Iedere les bevat verwerkingsvragen en werkopdrachten die gekoppeld zijn aan de praktijk.
Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs biedt pedagogiek- en didactiekdocenten alle informatie die zij nodig hebben om een goede cursus te geven. Het boek is zeer geschikt als cursusboek voor een module hoogbegaafdheid in het PABO-programma en kan tevens goed gebruikt worden voor nascholingsprojecten over hoogbegaafdheid.
Auteur | | S. Drent |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Religie, Spiritualiteit & Filosofie |