Professioneel Omgaan Met Hoogbegaafde Leerlingen In Het Basisonderwijs
Steeds meer hogescholen, PABO¿s en schoolbegeleidingsdiensten verzorgen modules en cursussen met betrekking tot hoogbegaafdheid.
Kenmerk van deze cursussen is dat er geen algemene leerdoelen bestaan, er geen landelijke richtlijnen zijn de docenten niet over geschikt cursusmateriaal beschikken. Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs biedt, naast uniformering van het cursusaanbod, een stapsgewijze instructie voor (aankomende) leerkrachten. Uitgelegd wordt hoe zij een trajeet van individuele leerlingbegeleiding voor hoogbegaafde leerlingen kunnen opzetten.
In tien lessen komen alle facetten van het omgaan met hoogbegaafde leerlingen aan de orde.
Achtereenvolgens behandelen de auteurs de volgande onderwerpen: wat is hoogbegaafdheid?, signalering en diagnostiek, vervroegde doorstroming, aanpassingen in en aanvullingen op de reguliere leerstof, werkwijze in groep 1 en 2, aanleggen van een zorgdossier, onderpresteren, interfererende problematiek en beleid voor hoogbegaafde leerlingen. ledere les bevat verwerkingsvragen en verkopdrachten die gekoppeld zijn aan de praktijk.
Professioneel omgaan met hoogbegaafde leerlingen in het basisonderwijs bidet pedagogiek- en didactiekdocenten alle informatie die zij nodig hebben om een goede cursus te geven.
Het boek is zeer geschikt als cursusboek voor een module hoogbegaafdheid in het PABO programma en kan tevens gebruikt worden voor nascholingsprojecten over hoogbegaafdheid.
Auteur | | Sylvia Drent |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |