Sociale geschiedenis van de media

Sociale geschiedenis van de media

Sociale geschiedenis van de media 2e druk is een boek van Asa Briggs uitgegeven bij Uitgeverij Boom. ISBN 9789058750723

Sociale geschiedenis van de media, geschreven door twee toonaangevende Britse historici, biedt een handzaam en toegankelijk overzicht van de communicatiemedia en van de sociale en culturele contexten waarin ze zijn ontstaan. De schrijvers gaan de complexe ontwikkelingslijnen na en verkennen de relaties tussen de communicatiemedia en de overige aspecten van het maatschappelijke en culturele leven.

De aandacht van de auteurs gaat allereerst uit naar de geschiedenis van de verschillende media in het Westen, vanaf de uitvinding van de boekdrukkunst tot de opkomst van het Internet. Ze behandelen elk medium afzonderlijk en bespreken de blijvende betekenis van mondelinge en handgeschreven communicatie, de opkomst van de drukpers, het verband tussen fysieke verplaatsing en maatschappelijke communicatie en de ontwikkeling van de elektronische media. Ze besluiten met een beschouwing van de 'convergenties' die verband houden met de digitale communicatietechnologie, de opkomst van het Internet (het netwerk der netwerken) en de globalisering.
Deze geschiedschrijving ontwijkt technologisch determinisme en verwerpt het geloof in een rechtlijnige vooruitgang. Het verhaal wordt afgesloten met een uitvoerige bibliografie, die voor Nederland is bewerkt en aangevuld door Frank van Vree. Daarmee is het een ideaal boek voor studenten geschiedenis, media- en communicatiewetenschap, culturele studies en journalistiek, maar het zal ook een groot lezerspubliek aanspreken.

Auteur | Asa Briggs
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Mens & Maatschappij

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789045034997
Boekomslag voor ISBN: 9789054954378
Boekomslag voor ISBN: 9789072052056
Boekomslag voor ISBN: 9789045031644
Boekomslag voor ISBN: 9780814742815
Boekomslag voor ISBN: 9789053528372


Boekn ©