Het grote Belgische stationsboek
Stations zijn weer sexy. Net als vroeger, toen de trein vrijwel
een monopolie had in het vervoer van personen en goederen.
De Spoorwegen maken van hun grote stations trefpunten. Je
kunt er de trein nemen, vrienden ontmoeten, een kopje koffie
drinken en een hapje eten, boodschappen doen, verliefd
worden...
Wist je dat Brugge al aan zijn derde station toe is? En dat
het eerste van de drie nog altijd in Ronse te bewonderen valt?
Oostende had een hele tijd twee stations, 'Stad' en 'Kaai',
die op een zucht van elkaar lagen. We stoppen in Gent-Sint-
Pieters met zijn middeleeuwse kenmerken en in het mooiste
station ter wereld, Antwerpen-Centraal. In Luik bezoeken
we de spoorse kathedraal van de Spaanse sterarchitect Santiago
Calatrava en we sporen naar het station van Aalst dat
in 1856 door koning Leopold ii werd ingewijd en sinds 1978
beschermd is. In woord en beeld reizen we langs 33 Belgische
stations. Een reis in het verleden, in het heden en naar
de toekomst.
een monopolie had in het vervoer van personen en goederen.
De Spoorwegen maken van hun grote stations trefpunten. Je
kunt er de trein nemen, vrienden ontmoeten, een kopje koffie
drinken en een hapje eten, boodschappen doen, verliefd
worden...
Wist je dat Brugge al aan zijn derde station toe is? En dat
het eerste van de drie nog altijd in Ronse te bewonderen valt?
Oostende had een hele tijd twee stations, 'Stad' en 'Kaai',
die op een zucht van elkaar lagen. We stoppen in Gent-Sint-
Pieters met zijn middeleeuwse kenmerken en in het mooiste
station ter wereld, Antwerpen-Centraal. In Luik bezoeken
we de spoorse kathedraal van de Spaanse sterarchitect Santiago
Calatrava en we sporen naar het station van Aalst dat
in 1856 door koning Leopold ii werd ingewijd en sinds 1978
beschermd is. In woord en beeld reizen we langs 33 Belgische
stations. Een reis in het verleden, in het heden en naar
de toekomst.
Auteur | | Herman Welter |
Taal | | Nederlands |
Type | | Softcover |
Categorie | | Wetenschap & Natuur |