Doelmatige zorg
Marktwerking, NZa, DBC, zorgzwaartepakket, transmurale coördinatie, keten-logistiek, formatieplanning, werklast, kostenplaatje, budgettering, informatiesysteem, elektronisch patiëntendossier, spreadsheet, ... Wat hebben al die begrippen eigenlijk met zorgverlening te maken?
Alles: dit zijn nog maar enkele van de vele termen waarmee de huidige werkers in de gezondheidszorg geconfronteerd worden. En al staan deze begrippen ogenschijnlijk ver af van de zorgvrager, het gaat hierbij wel om de voorwaarden die nodig zijn voor een verantwoorde zorgverlening.
De zorg voor patiënten, cliënten en bewoners van instellingen in de gezondheidszorg moet effectief en van goede kwaliteit zijn. Willen we deze zorg op hoog niveau kunnen handhaven, dan moet die ook efficiënt zijn: in het belang van de zorgvragers, de zorgverleners, de zorgorganisaties en de maatschappij.
Om de kloof tussen zorgverleners en het management te overbruggen, is begrip over en weer nodig. Daarom is het van belang dat zorgverleners al in hun opleiding kennismaken met een jargon waarvan het management zich in het kader van het nieuwe zorgstelsel bedient. Bovendien hebben zorgverleners enige kennis van management en organisatie nodig om de zorg die zij gaan verlenen goed te kunnen (laten) organiseren.
In dit boek komt aan bod wat een gezondheidszorgorganisatie is en hoe de gezondheidszorg in elkaar zit. Vervolgens wordt besproken aan welke voorwaarden voldaan moet worden om kwalitatief goede zorg mogelijk te maken. Dit wordt op vier cruciale aandachtsgebieden concreet gemaakt: personeelsplanning, materieel beheer, financieel beheer en informatiemanagement.
De theorie van dit boek is omlijst met praktijkvoorbeelden en (oefen)opdrachten. Bij het boek wordt een gratis CD-rom met 2 computersimulaties geleverd. Met behulp van dit simulatiespel wordt de theorie op een geïntegreerde en speelse wijze tot leven gebracht.
Alles: dit zijn nog maar enkele van de vele termen waarmee de huidige werkers in de gezondheidszorg geconfronteerd worden. En al staan deze begrippen ogenschijnlijk ver af van de zorgvrager, het gaat hierbij wel om de voorwaarden die nodig zijn voor een verantwoorde zorgverlening.
De zorg voor patiënten, cliënten en bewoners van instellingen in de gezondheidszorg moet effectief en van goede kwaliteit zijn. Willen we deze zorg op hoog niveau kunnen handhaven, dan moet die ook efficiënt zijn: in het belang van de zorgvragers, de zorgverleners, de zorgorganisaties en de maatschappij.
Om de kloof tussen zorgverleners en het management te overbruggen, is begrip over en weer nodig. Daarom is het van belang dat zorgverleners al in hun opleiding kennismaken met een jargon waarvan het management zich in het kader van het nieuwe zorgstelsel bedient. Bovendien hebben zorgverleners enige kennis van management en organisatie nodig om de zorg die zij gaan verlenen goed te kunnen (laten) organiseren.
In dit boek komt aan bod wat een gezondheidszorgorganisatie is en hoe de gezondheidszorg in elkaar zit. Vervolgens wordt besproken aan welke voorwaarden voldaan moet worden om kwalitatief goede zorg mogelijk te maken. Dit wordt op vier cruciale aandachtsgebieden concreet gemaakt: personeelsplanning, materieel beheer, financieel beheer en informatiemanagement.
De theorie van dit boek is omlijst met praktijkvoorbeelden en (oefen)opdrachten. Bij het boek wordt een gratis CD-rom met 2 computersimulaties geleverd. Met behulp van dit simulatiespel wordt de theorie op een geïntegreerde en speelse wijze tot leven gebracht.
Auteur | | P.A. Buijnsters |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Geneeskunde & Verpleging |