Wij denken over 6 - Wij denken over kennistheorie

Wij denken over 6 - Wij denken over kennistheorie

Wij mensen 'kennen' de hele dag door. Vanaf het moment dat we wakker worden en de wereld ons tegemoet treedt, op school waar we hopelijk iets leren, in gesprekken met anderen en als we over onszelf naadenken, zijn we voortdurend bezig met kennis of het verwerven daarvan.

Kennis is ook regelmatig een onderwerp van discussie, namelijk wanneer betwijfeld wordt of een uitspraak klopt of wanneer een mening niet goed onderbouwd wordt. Je wordt soms gedwongen je kennis bij te stellen, overtuigd door standpunten van anderen, doordat je iets nieuws leert of door ervaring wijzer bent geworden.

De rode draad door de hele cursus is de vraag hoe we een samenhangende visie op kennis kunnen ontwikkelen in de wereld van vandaag. Er worden twee hoofdvragen gesteld: 'Wat is kennis?' en 'Wat is het belang van kennis?'

Aansluitend op deze vragen wordt in vrijwel ieder hoofdstuk begonnen met de gesprekken uit een onderzoeksgroep die bestaat uit vier jonge personen. Hun gesprekken zijn een opstap naar de meestal abstracte filosofische theorie'n die daarna worden besproken.

Zie tevens de serie Wij denken over ...


Inhoud

1. Inleiding, het empirisme, het rationalisme, het transendentalisme: Immanuel Kant.

2. De functie en het nut en de waarde van kennis, waarheid: verschillende waarheden.

Bij dit deel hoort een docentenhandleiding.



Inhoud examenprogramma's HAVO/VWO (tweede fase)

De volgende titels maken deel uit van het examenprogramma VWO/HAVO. Elke cursus kan op drie manieren worden gevolgd:

1. Je voert alle opdrachten volledig zelfstandig uit: de zelfstandige route. Bij de opdrachten zitten veel vaardigheidstrainingen. De verschillende vaardigheden staan in een overzichtsmatrix achterin ieder boek.

2. Je volgt een versnelde leerroute. Dit wordt aangegeven door middel van blauwgedrukte tekst. Bovendien doe je dan alle 'T'-vragen. T-vragen zijn samenvattende vragen en gaan uitsluitend over de tekst. Bij deze leerroute doe je ook de leerdoelen en de slotopdrachten.

3. De gemengde route geeft aan welke onderdelen bij uitstek geschikt zijn voor klassikale of groepsmatige behandeling. Dit wordt aangegeven door middel van een gele ondergrond.

Auteur | Philippe Boekstal
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Religie, Spiritualiteit & Filosofie

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789055738793
Boekomslag voor ISBN: 9789055738656
Boekomslag voor ISBN: 9789044117554
Boekomslag voor ISBN: 9789036198783
Boekomslag voor ISBN: 9789461057938


Boekn ©