
Identiteitsontwikkeling in het openbaar onderwijs
Onderwijs, en met name openbaar onderwijs, is in de visie van de auteurs gericht op maatschappelijke voorbereiding, actieve pluriformiteit en actieve participatie van leerlingen. Op deze wijze bevordert de school een actief burgerschap. In dit boek staat centraal hoe leerlingen, ouders en leraren in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs denken over de wijze waarop het openbaar onderwijs nu werkt aan de ontwikkeling ervan en hoe deze betrokkenen denken over het versterken van deze op actief burgerschap gerichte identiteitsontwikkeling van leerlingen. Leerlingen, ouders en leraren komen uitgebreid aan het woord.
Scholen, ook openbare scholen, kunnen meer dan voorheen een eigen pedagogische identiteit ontwikkelen. Het boek laat liet dat scholen levendige gemeenschappen zijn waarin leerlingen, ouders en leraren samen vorm kunnen geven aan waardevormend onderwijs. Het boek wil een bijdrage leveren aan meer democratische vorming in scholen, meer betekenisvol leren voor leerlingen, een grotere pedagogische professionaliteit van leraren, een betere samenwerking tussen ouders en leraren, en een pedagogisering van de samenleving.
Over de auteur(s):
Wiel Veugelers is als docent en onderzoeker verbonden aan het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam en als bijzonder hoogleraar educatie aan de Universiteit voor Humanistiek.
Ewoud de Kat is als onderzoeker verbonden aan het SCO-Kohnstamm Instituut en het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam.
Scholen, ook openbare scholen, kunnen meer dan voorheen een eigen pedagogische identiteit ontwikkelen. Het boek laat liet dat scholen levendige gemeenschappen zijn waarin leerlingen, ouders en leraren samen vorm kunnen geven aan waardevormend onderwijs. Het boek wil een bijdrage leveren aan meer democratische vorming in scholen, meer betekenisvol leren voor leerlingen, een grotere pedagogische professionaliteit van leraren, een betere samenwerking tussen ouders en leraren, en een pedagogisering van de samenleving.
Over de auteur(s):
Wiel Veugelers is als docent en onderzoeker verbonden aan het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam en als bijzonder hoogleraar educatie aan de Universiteit voor Humanistiek.
Ewoud de Kat is als onderzoeker verbonden aan het SCO-Kohnstamm Instituut en het Instituut voor de Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam.
Auteur | | E. de Kat |
Taal | | Nederlands |
Type | | Onbekende bindwijze |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |