Aan De Slag Met Kinderboeken
Het lezen van boeken door kinderen krijgt meer en meer concurrentie van de televisie, de video en de computer. Dat het een uiterst belangrijke vaardigheid is in onze maatschappij, is een vanzelfsprekend gegeven. Daarom ligt in het leren lezen een taak voor ouders, bibliotheken en het onderwijs. Kinderen worden lezer als ze er plezier in hebben, als ze er beter van worden en als ze bijvoorbeeld zien dat je lezend dingen kunt beleven die je van je levensdagen niet zelf kunt meemaken.
Hoe kinderen van de basisschool tot lezen gestimuleerd kunnen worden en hoe ze tot lezers gemaakt kunnen worden, zijn vragen waarop in Aan de slag met kinderboeken antwoord wordt gegeven. Dit programma leesbevordering voor pabostudenten is gericht op de praktijk van de basisschool en geeft informatie en handige tips voor lessen. Het is zelfstandig te gebruiken, maar de docent kan er ook delen uit halen en deze integreren in zijn of haar programma Nederlands op de pabo.
In het boek worden concrete en herkenbare situaties uit de praktijk van de basisschool geschetst waarin de leesbevordering een rol speelt en worden verschillende aspecten van leesbevordering aan de orde gesteld. Daarin meer over genres als prentenboeken, verhalende boeken, informatieve boeken en kinderpoëzie. Verder wordt ingegaan op de functie van jeugdliteratuur bij andere vakken en het belang van het inrichten van een goede leesomgeving. Hoe kun je kinderboeken als volwassene beoordelen en hoe beoordelen kinderen zelf hun boeken? En wat als kinderen niet van lezen houden of er niet zo goed in zijn? Ten slotte worden behandeld leesfasen en leesniveaus, leesvormen in het leesonderwijs en de functie van de leescoördinator.
Bij de verschillende onderdelen zijn 22 lessuggesties opgenomen met creatieve ideeën voor lessen op de praktijkschool en de werkplek waar de pabostudent uiteindelijk terechtkomt
Hoe kinderen van de basisschool tot lezen gestimuleerd kunnen worden en hoe ze tot lezers gemaakt kunnen worden, zijn vragen waarop in Aan de slag met kinderboeken antwoord wordt gegeven. Dit programma leesbevordering voor pabostudenten is gericht op de praktijk van de basisschool en geeft informatie en handige tips voor lessen. Het is zelfstandig te gebruiken, maar de docent kan er ook delen uit halen en deze integreren in zijn of haar programma Nederlands op de pabo.
In het boek worden concrete en herkenbare situaties uit de praktijk van de basisschool geschetst waarin de leesbevordering een rol speelt en worden verschillende aspecten van leesbevordering aan de orde gesteld. Daarin meer over genres als prentenboeken, verhalende boeken, informatieve boeken en kinderpoëzie. Verder wordt ingegaan op de functie van jeugdliteratuur bij andere vakken en het belang van het inrichten van een goede leesomgeving. Hoe kun je kinderboeken als volwassene beoordelen en hoe beoordelen kinderen zelf hun boeken? En wat als kinderen niet van lezen houden of er niet zo goed in zijn? Ten slotte worden behandeld leesfasen en leesniveaus, leesvormen in het leesonderwijs en de functie van de leescoördinator.
Bij de verschillende onderdelen zijn 22 lessuggesties opgenomen met creatieve ideeën voor lessen op de praktijkschool en de werkplek waar de pabostudent uiteindelijk terechtkomt
Auteur | | Christine Kemmeren |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |