Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties
Dit boek .beschrijft een complete, innovatieve groepstraining voor sociaal onvaardige en sociaal onrijpe kinderen met een ontwikkelingsleeftijd van 4-11 jaar. De training bestaat uit 53 sessies in opklimmende moeilijkheidsgraad waarin sociale cognities, en meer specifiek 'theory-of-mind', getraind worden. 'Theory-of-mind' is de cognitieve vaardigheid aan jezelf en aan anderen gedachten en gevoelens toe te kennen en op basis daarvan te anticiperen op gedrag van anderen. De sociale cognitietraining tracht hiaten in de sociale cognitieve ontwikkeling te remediëren. Dit maakt deze training belangwekkend: sociaal begrip, sociaal inzicht en sociale sensitiviteit staan centraal, waardoor het programma een methodische, inhoudelijke en (ortho)pedagogische additionele waarde heeft ten aanzien van andere groepstrainingen voor kinderen en jeugdigen. Het boek is bestemd voor hulpverleners in ambulante, semi-residentiële en residentiële setting en voor hulpverleners-in-opleiding. Ook voor leerkrachten in het speciaalonderwijs en in het kader van zorgverbreding voor leerkrachten in het regulier onderwijs. Inmiddels wordt de hier beschreven training al in vele settings toegepast.
Auteur | | P. Steerneman |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Onderwijs & Didactiek |