Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties

Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties

Dit boek beschrijft een complete innovatieve groepstraining voor sociaal onvaardige en sociaal onrijpe kinderen met een ontwikkelingsleeftijd van 5-12 jaar. Het programma bestaat uit 54 sessievoorbeelden-200 sessieonderdelen - in opklimmende moeilijkheidsgraad waarin sociale cognities, en meer specifiek 'Theory-Of-Mind' (TOM), getraind worden.
TOM is de cognitieve vaardigheid aan jezelf en aan anderen gedachten en gevoelens toe te kennen en op basis daarvan te anticiperen op gedrag van anderen. De sociale cognitietraining tracht hiaten in de sociale cognitieve ontwikkeling te remediëren. Dit maakt deze training belangwekkend: sociaal begrip, sociaal inzicht en sociale sensitiviteit staan centraal, waardoor het programma een methodische, inhoudelijke en (ortho)pedagogische additionele waarde heeft ten aanzien van andere groepstrainingen voor kinderen en jeugdigen. Het boek is bestemd voor hulpverleners in ambulante, (semi)residentiele en residentiele settingen, voor leerkrachten en voor hulpverleners en leerkrachten in opleiding.

Uit de inhoud:
Sociale cognitie en Theory Of Mind – TOM bouwstenen – Effectmetingen – Draaiboek – Sessievoorbeelden: kennismaken, perceptie, E.R., first-order-belief.

Over de auteur(s):
Dr. Pim Steerneman is als voorzitter van de raad van bestuur verbonden aan Rubicon Jeugdzorg te Horn (NL).Voor meer informatie wordt verwezen naar www.rubiconjeugdzorg. nl.

Auteur | P. Steerneman
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Onderwijs & Didactiek

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789053505694
Boekomslag voor ISBN: 9789044137743
Boekomslag voor ISBN: 9789076771182
Boekomslag voor ISBN: 9789044114102
Boekomslag voor ISBN: 9789044115307
Boekomslag voor ISBN: 9789035231603


Boekn ©