Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur

Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur

Voor het succes van een onderneming is de organisatiecultuur een niet te onderschatten factor. Tegelijk is die cultuur iets waarop men moeilijk greep krijgt en dat men niet zo makkelijk verandert. Des te belangrijker is het dat managers, organisatieadviseurs en onderzoekers inzicht krijgen in de organisatiecultuur en de middelen kennen om veranderingen soepel te laten verlopen. Dit boek schetst een theoretisch kader van verschillende typen organisatieculturen. Aan de orde komen vragen als: welke klassieke typen kunnen we onderscheiden? Welke cultuur past het beste bij welke organisatie? Welke vorm van leiderschap hoort daarbij? Daarnaast biedt het een compleet instrumentarium voor het onderzoeken van zowel de eigen organisatiecultuur als de bekwaamheid van het management. In aansluiting hierop bevat het boek een uitgebreid praktisch gedeelte. Hierin vindt u een systematische strategie voor verandering van de organisatiecultuur op zowel individueel als organisatieniveau. Op basis van hun indrukwekkende professionele ervaring hebben de auteurs dan ook niet alleen een helder boek geschreven op het thema organisatiecultuur; het is tevens een praktisch werkboek waarmee u direct aan de slag kunt. Robert E. Quinn is verbonden aan de Graduate School of Business van de University of Michigan. Hij heeft een groot aantal boeken op zijn naam staan, waaronder Persoonlijk meesterschap in management (1998), Handboek managementvaardigheden (1997) en Diepgaande verandering (1996). Zijn model van concurrerende waarden heeft zijn nut bewezen in een verscheidenheid van ondernemingen overal ter wereld, onder andere bij enkele Nederlandse multinationals. Kim S. Cameron is verbonden aan de Marriott School of Management van Brigham Young University . Hij adviseert multinationale ondernemingen, overheids- en onderwijsinstellingen op het gebied van veranderingsmanagement en organisatieculturen.


Auteur | R. Quinn
Taal | Nederlands
Type | E-book
Categorie | Managementboeken

bol logo

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789052618890
Boekomslag voor ISBN: 9789024450374
Boekomslag voor ISBN: 9789052612911
Boekomslag voor ISBN: 9789043004787
Boekomslag voor ISBN: 9780787982836


Boekn ©