Kwaliteitsmanagement en organisatieontwikkeling
Kwaliteitsmanagement draagt bij aan de ontwikkeling van organisaties waarin medewerkers zelf werken aan voortdurende verbetering en vernieuwing, met het oog op verbetering van de directe en indirecte bedrijfsresultaten. Leidschap, beleid, strategie, personeels- en middenmanagement vormen de centrale aandachtspunten en verbeteringen in processen tot stand te brengen. Informatie- en communicatietechnologie heeft hierbij een faciliterende functie. De centrale thema's van kwaliteitsmanagement worden benaderd vanuit belangrijke stromingen en opvattingen in de organisatiewetenschappen. Dit is bedoeld om aan te tonen dat de ' modellen van kwaliteitsmanagement', zoals het model van de European Foundation for Quality Management (EFQM) en van de Nederlandse Kwaliteitsprijs meer verbergen dan aanvankelijk ten behoeve zelf zelfevaluatie lijkt. De uitkomsten van verschillende onderzoeken naar de praktijk van kwaliteitsmanagement tonen aan dat de factor (organisatie) cultuur in de ontwikkeling van organisaties een belangrijke functie heeft. Dit boek is geschreven voor leiders, managers en medewerkers van ondernemingen, non- profitinstellingen en overheidsorganisaties die genuanceerd willen nagaan welke mogelijkheden integraal kwaliteitsmanagement kan hebben voor de ontwikkeling van hun organisatie.
Auteur | | T. Wentink |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Managementboeken |