Webteksten die werken
Een goede webtekst pakt je bezoekers beet, beantwoordt hun vragen en overtuigt hen om klant te worden.
Een goede webtekst pakt je bezoekers beet, beantwoordt hun vragen en overtuigt hen om klant te worden.
Zo’n tekst schrijven is aartsmoeilijk.
En toch verwacht iedereen dat jij op 1-2-3 heldere, overtuigende webteksten uit je mouw schudt.
Maar hoe doe je dat?
Waar moet je precies op letten om van je webteksten een succes te maken?
Het antwoord krijg je in dit boek met 121 bullshit-vrije en meteen bruikbare tips.
De auteurs, Els en Karl, doen met hun bedrijf AGConsult al sinds 2001 onderzoek naar wat wel en niet werkt online via A/B-testen, enquêtes en gebruikerstesten. Deze tips zijn het resultaat van die jarenlange ervaring.
Een boek met 121 bullshit-vrije en meteen bruikbare tips om een webtekst te schrijven.
EXTRAIT
Voor broodtekst of doorlopende tekst zijn schreefloze lettertypes de beste keuze online. Ze vergen minder inspanning van de lezer.
Ook herkenbaarheid is belangrijk voor de mentale belasting van de lezer. Hoe herkenbaarder een lettertype, hoe minder van je breincapaciteit daar naartoe moet gaan. En hoe meer je lezer zich kan concentreren op de inhoud van je pagina.
Vroeger moesten lettertypes ‘websafe’ zijn zodat je ze op elke pc of mobile device kon lezen. Met fonts als Arial, Courier, Georgia of Verdana zat je toen gegarandeerd goed.
Je fonts moeten nog altijd geschikt zijn voor het web, maar je mag in een veel grotere koekentrommel graaien dan vroeger. Dankzij het steeds uitbreidende Google Fonts heb je nu keuze uit ruim 800 gratis lettertypes.
Als je kan kiezen tussen een lettertype dat je mooi vindt en eentje dat goed leesbaar is: kies altijd voor de best leesbare optie.
À PROPOS DE L'AUTEUR
Els Aerts is de A an AGConsult. Al 17 jaar geeft zij opleidingen over webschrijven en gebruiksvriendelijkheid voor topbedrijven zoals Sony, Toyota en TUI. Ook overheden en non-profitorganisaties als het Vlaams Parlement en Rode Kruis huren haar in om hun webteksten beter te maken. Els wordt wereldwijd gevraagd op conferenties om te spreken over gebruikersonderzoek en klantentevredenheid, van Digital Growth Unleashed in Duitsland tot Call to Action Conference in Canada.
Karl Gilis is de G van AGConsult. Hij behoort tot de internationale top van web usability- en conversiespecialisten. Recent werd hij uitgeroepen tot de nummer 3 conversiespecialist ter wereld door PPC Hero. Hij weet als geen ander hoe bepalend content en copywriting zijn voor het succes van een website. Karl was al keynotespreker op conferenties in 17 landen, waaronder Conversion Jam in Zweden en CXL Live in de Verenigde Staten.
Auteur | | Els Aerts |
Taal | | Nederlands |
Type | | E-book |
Categorie | | Managementboeken |