Social business

Social business

Social business 1e druk is een boek van Muhammad Yunus uitgegeven bij Lemniscaat. ISBN 9789047701644

Wat zou er gebeuren als we de dynamiek van de vrije markt aanwenden voor het oplossen van problemen als armoede, honger en ongelijkheid? Volgens sommigen is dat onmogelijk. Muhammad Yunus - de grondlegger van het microkredietsysteem waarmee hij in 2006 de Nobelrpijs won - laat zien dat het wel degelijk kan. Daartoe heeft hij het nieuwe concept van social business ontwikkeld. Sociale ondernemingen zijn op winst gerichte bedrijven die geen dividend hoeven uit te keren aan hun investeerders. Daardoor kunnen zij alle winst steken in het verbeteren van het product en de leefomstandigheden in het land waar ze gevestigd zijn.
Muhammad Yunus beschrijft hoe hij, samen met een aantal vooraanstaande bedrijfsleiders, 's werelds eerste sociale ondernemingen heeft opgericht. E n van die ondernemingen, tot stand gekomen in samenwerking met Danone, brengt in Bangladesh goedkope, voedzame yoghurt op de markt voor ondervoede kinderen. Een andere onderneming richt zich op het bouwen van oogklinieken, waardoor duizenden mensen gered worden van blindheid. Dit boek laat ons een glimp zien van een ongekende toekomst waarin, zo voorspelt Yunus, duizenden sociale ondernemingen onze planeet ingrijpend zullen veranderen. Het is een groots idee dat de aanzet zal geven tot een nieuwe, humane vorm van kapitalisme.

Auteur | Muhammad Yunus
Taal | Nederlands
Type | Paperback
Categorie | Mens & Maatschappij

Kijk verder

Boekomslag voor ISBN: 9789056379339
Boekomslag voor ISBN: 9781586489564
Boekomslag voor ISBN: 9789055941193
Boekomslag voor ISBN: 9789073187580


Boekn ©