Gespreksvoering in de juridische praktijk
Hoe breng je als adviseur bij de gemeente een helder juridisch advies uit? Wat is een goede manier om als medewerker schuldhulpverlening slecht nieuws te brengen aan een cliënt? Hoe bereid je je als juridisch medewerker op een advocatenkantoor voor op bemiddeling en mediation? Dit boek biedt een antwoord op dergelijke vragen .
Gespreksvoering in de juridische praktijk geeft een overzicht van de gespreksmodellen die een (sociaal)jurist tot zijn beschikking heeft. Het boek bespreekt naast de inleidende theorie ook de vaardigheden en technieken die horen bij de verschillende gesprekssituaties, zoals vergaderen, voorlichten, solliciteren, telefoneren, adviseren, een slechtnieuwsgesprek voeren en conflicthantering.
De algemene juridische aspecten van gespreksvoering komen in het eerste hoofdstuk aan bod. Hierbij is er aandacht voor het werken met wet- en regelgeving, afspraken rondom privacy, geheimhouding en beroepsgeheim en gedragsregels voor cliënten en medewerkers. De juridische aspecten van onderhandelen en mediation worden in de betreffende hoofdstukken behandeld.
Aan de hand van voorbeelden uit zowel de zakelijke juridische praktijk (HBO-Rechten) als de sociale juridische praktijk (SJD) bereidt dit boek studenten voor op hun toekomstige beroep. Ieder hoofdstuk start met leerdoelen en wordt afgesloten met een checklist waarmee je je eigen gesprekken kunt voorbereiden en evalueren.
In deze derde herziene druk zijn alle hoofdstukken aangepast aan de veranderende praktijk en veranderde wetgeving. Daarnaast zijn er nieuwe hoofdstukken toegevoegd over de vaardigheid van het interviewen en het werken met specifieke doelgroepen.
Victoria van den Doel, Jacob Eikelboom, Annemarie Roffel en Jeroen Zoon zijn als docent communicatie verbonden aan de opleidingen Sociaal Juridische Dienstverlening en HBO-Rechten van de Hogeschool van Amsterdam.
Gespreksvoering in de juridische praktijk geeft een overzicht van de gespreksmodellen die een (sociaal)jurist tot zijn beschikking heeft. Het boek bespreekt naast de inleidende theorie ook de vaardigheden en technieken die horen bij de verschillende gesprekssituaties, zoals vergaderen, voorlichten, solliciteren, telefoneren, adviseren, een slechtnieuwsgesprek voeren en conflicthantering.
De algemene juridische aspecten van gespreksvoering komen in het eerste hoofdstuk aan bod. Hierbij is er aandacht voor het werken met wet- en regelgeving, afspraken rondom privacy, geheimhouding en beroepsgeheim en gedragsregels voor cliënten en medewerkers. De juridische aspecten van onderhandelen en mediation worden in de betreffende hoofdstukken behandeld.
Aan de hand van voorbeelden uit zowel de zakelijke juridische praktijk (HBO-Rechten) als de sociale juridische praktijk (SJD) bereidt dit boek studenten voor op hun toekomstige beroep. Ieder hoofdstuk start met leerdoelen en wordt afgesloten met een checklist waarmee je je eigen gesprekken kunt voorbereiden en evalueren.
In deze derde herziene druk zijn alle hoofdstukken aangepast aan de veranderende praktijk en veranderde wetgeving. Daarnaast zijn er nieuwe hoofdstukken toegevoegd over de vaardigheid van het interviewen en het werken met specifieke doelgroepen.
Victoria van den Doel, Jacob Eikelboom, Annemarie Roffel en Jeroen Zoon zijn als docent communicatie verbonden aan de opleidingen Sociaal Juridische Dienstverlening en HBO-Rechten van de Hogeschool van Amsterdam.
Auteur | | Victoria van den Doel |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Rechten |