Gespreksvoering in de juridische praktijk
Hoe breng je als adviseur bij de gemeente een helder juridisch advies uit? Wat is een goede manier om als medewerker schuldhulpverlening slecht nieuws te brengen aan een cliënt? Hoe bereid je je als juridisch medewerker op een advocatenkantoor voor op bemiddeling en mediation? Dit boek biedt handvatten om op dergelijke vragen een antwoord te vinden.
Gespreksvoering in de juridische praktijk geeft een overzicht van de gespreksmodellen die een (sociaal)jurist tot zijn beschikking heeft. Het boek bespreekt naast de inleidende theorie ook de vaardigheden en technieken die horen bij de verschillende gesprekssituaties, zoals vergaderen, voorlichten, solliciteren, telefoneren, adviseren, een slechtnieuwsgesprek voeren en conflicthantering. Ook thema's als diversiteit, omgaan met lastige doelgroepen en motivatietechnieken komen aan bod.
De juridische aspecten van het betreffende gesprekstype worden steeds in een afzonderlijke paragraaf uitgelicht. Hierbij komen de wet- en regelgeving, afspraken en privacy van betrokken partijen aan bod, maar ook de verschillende juridische situaties waarin dat type gesprek gevoerd wordt.
Aan de hand van voorbeelden uit zowel de zakelijke juridische praktijk (HBO Rechten, MER en HRM) als de sociale juridische praktijk (SJD en MWD) bereidt dit boek studenten voor op hun toekomstige beroep. Ieder hoofdstuk start met leerdoelen en wordt afgesloten met een checklist waarmee je je eigen gesprekken kunt voorbereiden en evalueren.
Victoria van den Doel, Jacob Eikelboom, Annemarie Roffel en Jeroen Zoon zijn als docent communicatie verbonden aan de opleidingen Sociaal Juridische Dienstverlening en HBO Rechten van de Hogeschool van Amsterdam.
Gespreksvoering in de juridische praktijk geeft een overzicht van de gespreksmodellen die een (sociaal)jurist tot zijn beschikking heeft. Het boek bespreekt naast de inleidende theorie ook de vaardigheden en technieken die horen bij de verschillende gesprekssituaties, zoals vergaderen, voorlichten, solliciteren, telefoneren, adviseren, een slechtnieuwsgesprek voeren en conflicthantering. Ook thema's als diversiteit, omgaan met lastige doelgroepen en motivatietechnieken komen aan bod.
De juridische aspecten van het betreffende gesprekstype worden steeds in een afzonderlijke paragraaf uitgelicht. Hierbij komen de wet- en regelgeving, afspraken en privacy van betrokken partijen aan bod, maar ook de verschillende juridische situaties waarin dat type gesprek gevoerd wordt.
Aan de hand van voorbeelden uit zowel de zakelijke juridische praktijk (HBO Rechten, MER en HRM) als de sociale juridische praktijk (SJD en MWD) bereidt dit boek studenten voor op hun toekomstige beroep. Ieder hoofdstuk start met leerdoelen en wordt afgesloten met een checklist waarmee je je eigen gesprekken kunt voorbereiden en evalueren.
Victoria van den Doel, Jacob Eikelboom, Annemarie Roffel en Jeroen Zoon zijn als docent communicatie verbonden aan de opleidingen Sociaal Juridische Dienstverlening en HBO Rechten van de Hogeschool van Amsterdam.
Auteur | | Victoria van den Doel |
Taal | | Nederlands |
Type | | Paperback |
Categorie | | Rechten |